Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +10 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Māksla ir...

Mākslas izstāžu vieta Kim?, kas atrodama Spīķeros aiz nakts tirgus, laika gaitā mainās: sākotnējās vāji attaisnotās, bet skaļi izreklamētās pretenzijas uz Laikmetīgās mākslas muzeja «pilotprojekta» statusu aizstājusi mazāk ārišķīga, bet arvien mērķtiecīgāka ikdienas izstāžu prakse. Izstāžu nams sagaida ar trim izstādēm, atšķirīgām mākslinieku personībām, bet vienojošu kaislību rast nestandarta atbildes uz izstāžu nama nosaukuma abreviatūrā ieslēpto jautājumu: «Kas ir māksla?»

Ir labāk, ja skatītājs dodas uz Kim? sagatavots - ideāli būtu, protams, ja redzējis ne vienu vien izstādi gan pašmāju, gan ārzemju galerijās, jo sevišķi t. s. nekomerciālās mākslas parādīšanās vietās. Taču sagatavotība būs pietiekama arī, ja prāts ir elastīgs un garastāvoklis - atvērts, lai bez aizspriedumiem uzlūkotu, kas tad nodarbina jaunākās paaudzes māksliniekus. Kim? ir viena no retajām, ja pat ne vienīgā mākslas institūcija Latvijā, kas negaida, kamēr mākslinieki, kam tā atvēl savas telpas, kļūst pasaulslaveni, lai uz to sasniegumiem būvētu paši savu reputāciju. Toties var iepazīt kustības un tendences, kas sasaucas ar analogām citur Eiropā.

Kaut kas neliels, kaktā

Aktuālu strāvojumu pārstāv poļu mākslinieks Honza Zamojskis. Uzlūkojot viņa darbus, prātā automātiski iešaujas salīdzinājumi - ar mūsu pašu Krišu Salmani, Miku Mitrēvicu... Kā tad, ar pēdējo Zamojskim pat bijusi kopīga izstāde Varšavā. Mākslinieku, kas strādā ar neciliem materiāliem, bieži jau gataviem priekšmetiem, izgatavo no tiem kaut ko nelielu un mēdz to novietot tuvu grīdai, kaut kur kaktā vai vismaz bez podesta, protams, ir krietni vairāk. Vairīšanās no efektīgas vizualitātes viņu darbos ir kā atbilde iepriekšējām paaudzēm, kas centās «bliezt» pa skatītāja jutekļiem no visa spēka. Jaunās konceptuālās mākslas «spēle» ir cita - atrast jau redzētajā oriģinālo, vienkāršajā - kādu pārsteidzošu domas kūleni, pretišķību savienojumu, prāta piedzīvojumu. Zamojskis to panāk, dodot savi izstādei nosaukumu Monumenti - liekot it kā untuma rezultātā radušos rokdarbus iztēloties citā mērogā: mazo kā lielu, nejaušo - kā rūpīgi izplānotu. Cukurgraudu piramīdiņas forma ir tieši tikpat līdzīga īstai piramīdai, cik tās ilgtspējība - pretēja. Mākslinieka piedāvātie «monumenti», bez šaubām, ir bezjēdzīgi, tomēr arī šaubas raisoši: tiešām, kuri tad tādi nav?

Kalifornijā dzimusī Tamāra Zibners izstādē Mimī dienasgrāmata pārstāv citu, lai gan arī plaši izplatītu kreatīvo metodi - dokumentālu materiālu (fotogrāfiju, tekstu) vākšanu, apzināšanu, kārtošanu, pakļaušanu manipulācijām, līdz tajos bez konkrētām, personiskām nozīmēm rodas arī vispārināms, plašāku problēmu loku pārstāvošs saturs. Gados jaunā māksliniece, būdama latviešu izcelsmes, kā universālu sižetu piedāvā fragmentus no savas vecmāmiņas dienasgrāmatas, kas kopā ar attēliem veidots kā daudzām latviešu ģimenēm pazīstamais «emigrācijas» stāsts, kas turklāt papildināts ar mazmeitas «atgriešanās» stāstu - tiesa gan, ne gluži pie Brīvības pieminekļa, bet Andrejsalas mākslinieku komūnā. Paradoksāli, ka trimdas tematikas aktualizācija jaunās paaudzes skatījumā, kas guvusi atsaucību starptautiskā auditorijā un kam vistiešāk būtu jāuzrunā latvieši, ir tik tipiska, ka tā īsti izrauj tikai mūsdienās ne tik bieži sastopamā fotokolāžas tehnika. Viena no Mimī atziņām ir, ka (citējot aptuveni) «mums vajadzētu mācīties no amerikāņiem biežāk teikt «OK»» - tas tad arī ir secinājums pēc izstādes.

Poētiskie heksaedri

Uz racionāli skaidro Zamojska un Zibners izstāžu fona latviešu dueta Lauras Prikules un Evas Vēveres projekts Poētiskais robotisms: Akvatopija ir pilnīgi nesaprotams, bet iedarbojas gandrīz hipnotiski. Zilu klucīšu haoss krēslainā telpā, kas kombinēts ar attēliem no vairs neeksistējošas rūpnīcas VEF reklāmas bukleta, videoprojekciju un veselu lērumu neskaidras funkcijas aksesuāru, kā vēsta anotācija: «Koncentrē uzmanību uz dabas un postindustriālās sabiedrības sprādzienveidīgo mijiedarbību. Ūdens tiek izmantots kā civilizācijas apziņas simbols. «3-D pikseļu», kubu jeb heksaedru, vilnis ir gan potenciāla telpas plūsma laikā, gan otrādi.» Būtu loģiski iesaukties: «Meitenes, nu tā nevar! Kas, pie joda, ir sprādzienveidīgā mijiedarbība un heksaedru vilnis?!» Tomēr izrādās, ka var gan. Acīmredzot postkomunisma kultūras telpā intuitīvi tverama, neizskaidrojama pieredzes lauku pārklāšanās ir iedarbīgāks saziņas līdzeklis par skaidru formu un saprotami izklāstāmām domām.

Izstādes apskatāmas līdz 18. septembrim.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?