Uz vienas rokas pirkstiem
Pikapu izvēle Eiropas tirgū un tādējādi arī Latvijā ir tradicionāli maza un spēlētāji vieni un tie paši. Vienīgais pēdējo gadu jaunpienācējs ir Isuzu D-Max, augstvērtīga, taču mazpazīstama tehnika. Visi pārējie ar dažādiem nosaukumiem pazīstami gadiem, bet amerikāņu mastodonti (Dodge RAM, Cadillac Escalade EXT u.c.), kas iegādāti heavy-duty būvtehnikas dēļ, zirgu piekabju vilkšanai vai tāpat vien «pirkstu ieplešanai», ir reta eksotika. Pikapu kategorijā, kur visu izšķir cena, par uzņēmumu autoparkiem sacenšas Mitsubishi L200 un Ford Ranger. Pēdējam tikko iznācis jauns modelis, taču AutoDiena brauc ar veco, kurš, kā izrādās, nav nemaz tik vecs.
Jo vienkāršāk, jo labāk
Spriežot pēc Ranger kon-strukcijas un iekārtojuma, Ford nolēmis saglabāt nākamajām paaudzēm priekšstatu par to, kādam jābūt īstam darba auto. Uz konkurentu fona Ford ir apbrīnojami primitīvs. 4x4 režīmā ātrumam tuvojoties 90 km/h, sāk mirgot brīdinājuma lampiņa, taču, ja priekšējās brīvrumbas ar atsevišķu pogu atslēdz, tad pāreja no 4x2 uz 4x4 gaitā nav iespējama - nākas apstāties. Rokas bremze ierīkota uz priekšējiem riteņiem, tāpēc zem stūres atrodas izvelkams spieķis. Braucot tukšā, Ranger nežēlīgi kratās, taču oficiālā celtspēja versijai ar dubultkabīni ir 1065 tonnas. Ko vēl vairāk vajag? Ford negrasās startēt ar Ranger rallijreidā, operācijas lielā ātrumā tam ir svešas, bet elektroniskas pilnpiedziņas ķidas apšaubītu transmisijas cirvja izturību. Turklāt, ja Ranger nedzen kā BMW X5, tad degvielas patēriņš nostājas pie mēreniem 8 litriem uz 100 km un 2,5 litru dīzeļa (143 ZS) troksnis kabīnē arī nespiež uz ausīm. Cietie sēdekļi ir samērā ērti, vietas kabīnē daudz - brauc svilpodams kaut pižikā. Kravas kastē jau ievietots izturīgs pārklājums, tāpēc nav jāizdod papildu nauda Line-X aizsargpārklājuma izgatavošanai, ko pikapiem veic tepat Latvijā.
Jaunais tāds pats kā vecais
Somijas importētāja izvēles dēļ Ranger ir arī savas dīvainības un mīnusi. To, ka Latvijā nav triju litru motora un «automāta», vēl var saprast - elektrotīklu apsaimniekotājiem tāda greznība nav ne pa prātam, ne pa kabatai. Toties, ja pikapam, kam Limited versijā ir ādas sēdekļi, sešu disku mainītājs un hromēti spoguļi, vispār nav miglas lukturu, ir dīvaini. Tos nākas implantēt no Ranger dvīņa Mazda BT-50. Nesen iznākusi Ranger atjaunotā versija, kura no testētās atšķiras tikai ar dizainu, jo tehnika un kabīne palikusi nemainīga. Vienīgais jauninājums ir elektriski apsildāmi un arī regulējami spoguļi, kurus lauksaimnieciskais auto deviņos gados nebija spējis izpelnīties. Ford autosalona vadītājs Jānis Ozols par jauno Ranger izsakās skeptiski, jo, pēc pirmās informācijas, Latvijā populārākā Double Cab jeb dubultkabīnes versija kļūšot pat par 1200 latiem dārgāka. Tenderos jeb konkursos tas izritina sarkanu paklāju Mitsu-bishi L200 priekšā, taču Baltic Motors sola vēl pacīnīties par cenu, turklāt Somijas noliktavā ir papilnam iepriekšējā modeļa Ranger.
Strādniekiem priekšroka
Skalas pretējā galā atrodas Toyota Hilux, kas ir viens no dārgākajiem pikapiem, un viegli var saprast - kāpēc. Hilux kabīne, salīdzinot ar Ranger, izskatās pēc Lexus, tai ir pieejams gan «automāts», gan klimata kontrole, gaita ir daudz komfortablāka, un - tā ir Toyota. Hilux debija neizdevās pārāk vāja 2,5 litru motora dēļ (tam bija tikai 102 ZS), taču japāņi ātri aptvēra savu kļūdu un pievienoja 120 ZS versiju, kā arī triju litru motoru ar 171 ZS un 360 ņūtonmetriem. Kvalitatīvā un mazliet brutālā āriene slēpj pirmklasīgu tehniku. Hilux ir neatkarīga priekšējā piekare, zobstieņa stūres mehānisms, bet automātiski atvienojams diferenciālis (ADD) ļauj pieslēgt un atslēgt priekšējo tiltu gaitā līdz pat 80 km/h. Tomēr cena un ekspluatācijas izmaksas, rēķinot pēc apkopēm, ir augstākas nekā Ford Ranger, un arī papildaprīkojums dara domīgu. Oriģinālā «mājiņa» virs kastes gan ir labāka par plastmasas pakaļdarinājumiem, bet par 1900 eiro? Toyota nav pilnībā elektronizējusi Hilux, piemēram, piedziņas režīmi atšķirībā no Nissan Navara vai D-Max joprojām slēdzami ar īsu sviru, kas savā dermatīna mētelītī izskatās jocīgi līdzās glīti noformētajai «automāta» svirai. Ērtā, mūsdienīgā kabīne un pieklājīgā skaņas izolācija pietuvina Hilux apvidus auto Land Cruiser, turpreti, Ranger drīzāk ir spectransporta vienība. Tomēr bāzes motora necilā jauda, mazāka celtspēja un augstāka cena padarīja Hilux par privātpersonu vai ļoti turīgu uzņēmumu izvēli, jo īstu gandarījumu par iegādāto auto sniedza Toyota pikapa dārgākās versijas. Tā tas bija līdz šim, jo Hilux cenas ir tā samazinātas, ka ļauj Toyotai konkurēt pat melnstrādnieku klasē. Lielākās izredzes darba tirgū gan joprojām ir tādiem lenčubikšu un pufaiku pikapiem kā Ranger, ko arī pierāda nesenā uzvara pazīstama energouzņēmuma konkursā.