Līzinga saistības jāpārņem pastniecei pašai, taču banka tam nepiekrīt, jo 235 lati uz papīra, ko saņem «motorizētie» pastnieki, nav pietiekami. Tāpēc iesaistīts galvotājs, taču arī viņa alga nav īpaši liela, un tas vairo bažas par bankas lēmumu. Auto vērtība aplēsta Ls 1000. Ja banka atteiks, LP piedāvās pastniecei vēl divus variantus - braukt ar savu auto, kas gan esot nepiemērots dubļainajiem lauku ceļiem, vai nopirkt krietni vecāku automašīnu, toties par Ls 300. Pārsēsties uz divriteņa nav reāli - dienā jāmēro 100 kilometru. Turpmāk pastniecei darbavieta maksās amortizācijas naudu - četrus santīmus par katru nobraukto kilometru -, kā arī kompensēs izdevumus par benzīnu. Par auto apkopi un remontu būs jārūpējas pašai, toties agrāk pat mīkstu riepu mainījuši pasta automehāniķi.
Palikuši četrpadsmit
Minētā pastniece gandrīz ir atradusi kādu no risinājuma variantiem, taču no visiem 600 «motorizētajiem» pastniekiem atlikuši 14, kuri vēl nav vienojušies par turpmāko. LP arodbiedrība saka, ka vienošanās jāpanāk līdz 31. martam, savukārt LP oficiālā atbilde skan, ka nav noteikts konkrēts termiņš, kad pārejai uz privātā autotransporta izmantošanu pasta piegādē būtu jānoslēdzas. Liela daļa pastnieku ar saviem auto pastu ved jau kopš 2005. gada, norādīja LP preses sekretāre Agija Tērauda. Iepriekš publiski izskanēja pastnieku satraukums, ka ir tikai viena izvēle - piekrist LP piedāvājumam mašīnas atpirkt vai iet projām no darba. «Nav tā. Katru gadījumu izskata atsevišķi, bet atbrīvot no darba tāpēc vien, ka nepiekrīt atpirkt mašīnu, darba devējam nav tiesību. Ja nevar samaksāt par to mašīnu, ar ko brauc pašlaik, piedāvā automašīnas Ņiva, par kurām jāmaksā 11 latu mēnesī,» stāsta LP arodbiedrības priekšsēdētāja Regīna Šmitmane. Viņa gan noliedz LP valdes priekšsēdētāja Aivara Veisa Saeimas Pieprasījumu komisijai sniegto informāciju, ka arodbiedrība piedāvā biedriem Ls 500 aizdevumu auto atpirkšanas problēmu risināšanai. To nedara arī Latvijas Sakaru darbinieku arodbiedrība, kuras prezidente Zoja Semjonova ir sašutusi, ka LP izplata šādas ziņas. «Tie ir bezkaunīgi cilvēki, kuri to apgalvo. Mums ir palīdzības fonds, no kura izmaksājam pabalstus un dodam arī aizdevumus, bet ne jau automašīnām. Pie mums vērsās pastniece ar četriem bērniem, kam situācija ir tik kritiska, ka jāsaka - šovakar vakariņas ēdīsi tu, rītvakar tavs brālis. Avansā saņemti 50 latu, algā - 60, kaimiņi vāc kartupeļus un burkānus, lai ģimene izdzīvotu. Tādus cilvēkus mēs atbalstām, viņi domā par izdzīvošanu, nevis mašīnām. Gluži otrādi, mēs šo auto atpirkšanas prasību esam kritizējuši,» uzsvēra Z. Semjonova.
Neizbēgama taupība
Automašīnas, kas nebūs nepieciešamas LP darbības nodrošināšanai, saskaņā ar līgumu tiks nodotas atpakaļ līzinga kompānijām, saka A. Tērauda. Oficiāli pāreja uz jauno kārtību tiek skaidrota ar to, ka LP finanšu līdzekļus, ko maksāja līzinga kompānijām, var piešķirt pastniekiem - acīmredzot auto lietošanas kompensācija ir izdevīgāka par līzinga maksājumiem. A. Veiss neslēpj, ka iepriekšējo pasta vadītāju laikā auto piešķīra kā bonusu, lai pievilinātu darbiniekus, jo bija laiks, kad darbaspēka trūka. Piemēram, lai apkalpotu Bruņinieku ielu Rīgā, tika algoti pieci «motorizētie» pastnieki. Tagad viņiem nāksies iet kājām un saņemt algā par pieciem latiem mazāk. «Tas ir taisnīgs un nepieciešams pasākums,» pārliecināts A. Veiss. Viņš apgalvo, ka piegādes kvalitāte no tā necietīs. Rīgā piegādi veic līdz plkst. 10, rajonu centros līdz plkst. 15, bet pārējā teritorijā - līdz dienas beigām.