Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Rīgas trokšņus slāpēs pēc saraksta

Cīņai ar nevēlamu un kaitīgu āra troksni, kas rodas no transportlīdzekļiem, rūpnīcām un citiem avotiem, pēc Rīgas domes pasūtījuma ir tapis rīcības plāns. Tajā iezīmēts desmitiem vietu pilsētā, kur jāveic trokšņus ierobežojoši pasākumi. To daļēja īstenošana prasīs vairāk nekā 100 miljonus latu, bet pilnīga izpilde - daudz lielāku summu.

Diena jau rakstīja, ka gandrīz pusē Rīgas trokšņu līmenis pārsniedz valstī atļauto normu un 90% iedzīvotāju dzīvo paaugstinātā trokšņu zonā, liecina pērn izstrādātā trokšņu karte galvaspilsētai un tās apkārtnes teritorijām - Salaspilij, Stopiņiem, Jūrmalai, Mārupei, Olainei u.c. Kā norādīja speciālisti, vides trokšņi cilvēka dzirdei nav tik kaitīgi kā, piemēram, diskotēkas apmeklējums. Taču daudziem dzīve kaut vai dzelzceļa vai tramvaja tuvumā nav patīkama.

Diskomforta zonas

Rīcības plānā Rīgas aglomerācijā ir iezīmētas 60 trokšņainākās jeb «akustiskās diskomforta zonas», no kurām gandrīz visas atrodas centrā vai tuvu tam. «Pilsētā pat ir vietas, kur trokšņu pārsniegumi ir 20 decibeli, kas ir 10 reizes virs normas,» uzsver Vides departamenta Gaisa aizsardzības nodaļas galvenais speciālists Miervaldis Lācis. Tiesa, Latvijā ir stingrāki normatīvi nekā citur Eiropā, taču, pat ja tos paceltu vēl, daudzviet pārsniegums tik un tā būtu vismaz piecas reizes lielāks.

M.Lācis stāsta, ka vislielāko trokšņu piesārņojumu veido satiksme. Lai ar to cīnītos, iespējami dažādi risinājumi. Pirmkārt, mājām jāpalielina logu skaņas pretestība, jācenšas aiztaisīt nevajadzīgās ventilācijas lūkas un citas spraugas. Otrkārt, uz ielas iespējams novietot prettrokšņu sienas, stādīt kokus, bruģa vietā uzklāt asfaltu, tramvaja sliedes ieklāt betona segumā. «Šodien daudzas no ulmaņlaika sliedēm jau ir izļurkājušās,» viņš piebilst. Būtiski ir arī domāt par to, lai pilsētas centru atslogotu no automašīnām.

«Ar dzelzceļu Rīgā arī ir lielas problēmas. Īpaši mums sūdzas no Latgales priekšpilsētas,» norāda M.Lācis. Iespējamie prettrokšņu pasākumi sliežu tuvumā bija viens no tematiem, par ko rīcības plāna sabiedriskās apspriešanas sapulcē pirmdien interesējās iedzīvotāji. Aija Buša arī vaicāja, vai par troksni, ko rada dzelzceļš, var piemērot administratīvo sodu. Uz to dokumenta izstrādātāji SIA Estonian, Latvian & Lithuanian Environment (ELLE) pārstāvji atbildēja, ka likums pašlaik neparedz administratīvā pārkāpuma procedūru šādos gadījumos, turklāt sods nebūtu efektīvs, jo nerisinātu problēmu kopumā. Pēc M.Lāča domām, tieši tiem, kuru mājvietas ir dzelzceļa tuvumā, nepieciešams vispirms nodrošināt piemērotus apstākļus dzīvošanai: «Tā ir Salaspils iela, Višķu iela. Nestādīt tur egles, kas būs lielas tikai pēc 25 gadiem, bet prettrokšņu sienas gan varētu veidot.» Šis darbs būtu jāveic va/s Latvijas dzelzceļš (LDz), jo normatīvi nosaka, ka trokšņa samazināšana jāveic trokšņa avota pārvaldītājam. M.Lācis uzsver, ka līdz ar rīcības plāna pieņemšanu būs pamats gan no LDz, gan citiem trokšņu radītājiem prasīt atbildību.

Plānu pieņems rudenī

Katrai no diskomforta zonām rīcības plānā ir izstrādāti ļoti detalizēti pasākumi, pēc kuru īstenošanas var iegūt būtisku trokšņu samazinājumu. Tie ir: absorbējoši 4 m augsti prettrokšņu ekrāni un 3 m augsti dzīvžogi no ātri augošās Serbijas egles gar dzelzceļu un autoceļiem; prettrokšņu ekrāni gar ēku fasādēm; ielu un sliežu ceļu pārcelšana, attālināšana no dzīvojamiem objektiem; kustības ātruma ierobežojumi vilcieniem; trokšņa samazināšana rūpnieciskos rajonos. Lai realizētu tikai pirmos divus pasākumus, saskaņā ar ELLE aprēķiniem Rīgā un tās aglomerācijā būtu nepieciešami 107 miljoni latu. No tiem lielākā daļa (ap 90%) būtu nepieciešami 183 ēku fasāžu prettrokšņu risinājumiem, piemēram, biezāku logu ielikšanai. Skaidrs, ka daļa pasākumu būs jāsedz Rīgas pašvaldībai, jo tā ir atbildīga par satiksmes trokšņiem pilsētas ielās, atzīmē M.Lācis. Vai kaut daļa no līdzekļiem tiks piešķirta, būs atkarīgs no jaunās domes deputātu lēmumiem.

Rīcības plāna pabeigšana ilgs līdz jūlija vidum, tad ar to tiks iepazīstināti Vides komitejas deputāti, un pēc tam tas tiks virzīts pieņemšanai domes sēdē. Līdz 10.jūlijam ikvienam interesentam vēl ir iespēja par to iesniegt rakstiskus priekšlikumus un atsauksmes. Iepazīties ar plānu var domes Vides departamentā, kā arī ELLE mājaslapā www.environment.lv sadaļā Aktualitātes.

Diena jau vēstīja, ka Rīgas trokšņu karte, kuru pilsētai nācās izstrādāt saskaņā ar Eiropas Savienības prasībām, izmaksāja 170 000 latu, savukārt rīcības plāna projekts - 120 000 latu. Projekts finansēts no Rīgas Vides aizsardzības fonda un Latvijas Vides aizsardzības fonda līdzekļiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?