Pirmais iespaids par jaunu automobili, kas tikko parādījies Latvijā, nereti atkarīgs no gadalaika. It sevišķi, ja ārā ir slidens februāris, bet Opel centrālais preses ofiss dedzīgi pagādājis maksimāli aprīkotu Astra GTC eksemplāru ar tikai šai Astra virsbūvei pieejamu «ekstru» - 20 collu riteņiem. Īsā laikā sadabūt atbilstoša izmēra ziemas riepas sezonas vidū ir gandrīz neiespējami. Tāpēc GTC «jaudas sarkanā» (Power Red) krāsā tika pie acīmredzot vienīgā komplekta Rīgā - Vredestein riepām, par kurām pat šo riepu tirgotāji smejas, ka pirmajā vietā holandiešiem ir dizains un tikai pēc tam viss pārējais. Nevar noliegt, ka Džudžaro dizaina riepas uz zemei pieplakušā Opel patiešām izskatījās labi. Taču kompaktklases coupe (jā, tieši coupe, nevis trīsdurvju Astra) ar 245 mm platām riepām ziemā prasīja tik tālejošu piesardzību, ka izsmalcinātā HiPerStrut priekšējā piekare un 2 litru dīzeļa 165 ZS potenciāls palika tālā aizkadrā. Patiesību sakot, Opel maksidīzelis nav vispiemērotākais agregāts Astra GTC, tam drīzāk vieta minivenā Zafira Tourer. Tātad lidojums atcelts nelabvēlīgu laikapstākļu dēļ? Nē, tikai pārcelts - nelaikā piezemējušos sarkano objektu ar skaļo dīzeli pavasarī aizstāja Astra GTC «saulainas melones» krāsā un ar sporta mašīnas cienīgu benzīna turbo.
Ne manta, bet raja
To, ka GTC jau izskatā ir kas vairāk par Astra ar divām durvīm, apliecina automašīnai pielipušie skatieni. Lai gan no priekšas GTC ir Astra, kas Astra, patiesībā coupe un hečbekam nav gandrīz nevienas kopīgas virsbūves detaļas. Opel realizējis saviem resursiem neticamu «tūningu», pagarinot GTC garenbāzi un noliekot tālāk arī riteņus. Rezultāts ir tas rajas profils, kas aizķer nejauša vērotāja zemapziņu. Vadoties no personīgās pieredzes, varu apgalvot, ka Latvijā tagad ir vismaz divi autobraucēji, kas uzskata, ka jaunā Astra ir tieši GTC, jo bāzes modeli vienkārši nebija pamanījuši. Būtu pārāk skaļi teikts, ka Opel atjaunojis veco kulta auto Manta, jo tā tomēr bija īsta coupe, taču GTC ir cienījama VW Scirocco un Megane Coupe alternatīva. Cits jautājums, vai pēc tādas ir liela vajadzība, jo vismaz mūsu platuma grādos jaunas kompaktklases kupejas, kas nākušas «iz tautas», novērojamas tikpat bieži kā pilnmēness. Ja reizi mēnesī pamanāt uz ielas Scirocco, uzskatiet, ka jums ir palaimējies.
Piekare aiz kadra
Ģeometriskais pārākums pār ierindas Astra papildināts ar neticami platām durvīm, kuru dēļ statnis ir atbīdīts tik tālu, ka grūti aizsniegt drošības jostas. Par to GTC ir normāla izmēra aizmugurējais sēdeklis, ko var salocīt pa daļām. Unikālā veidā bagāžnieks ir pat lielāks nekā piecdurvju modelim (380 l), bet, nolaižot atzveltnes, tajā bez pūlēm var ieguldīt kalnu velosipēdu ar noņemtu priekšējo ratu, un pāri vēl paliek lērums vietas. Tādējādi Astra GTC ir ne tikai seksīgs, bet arī praktisks auto - ļoti neparasta īpašība spēkratam, kam virsbūve kā superauto pieskrūvēta pie riteņiem, nevis otrādi. Izlielītā priekšējā piekare, kuras būtība ir papildu šarnīrs, lai novērstu stūres raušanu līdzi riteņiem, dodot gāzi, reti liek sevi manīt. Domājams, tas izskaidrojams ar universālajiem regulējumiem. Ford un Renault tamlīdzīgas konstrukcijas atļaujas tikai Focus RS vai Megane R26, tātad ar aprēķinu uz konkrētu dzinēju un noteikta izmēra riteņiem, turpretim GTC jārēķinās ar jaudu no 100 līdz 180 zirgspēkiem un četriem dažādiem riepu izmēriem, kas pilnībā izslēdz precīzus regulējumus kā sacīkšu mašīnā. Taču GTC pārsteidz ar ko citu - lai gan 20 collu ContiSportContact riepas pa mūsu rupjo asfaltu skan kā arfa, GTC salonā nav ne smakas no traģiskā diskomforta, ko parasti jūt «sēdinātu» un ar konveijera lenti apriepotu automašīnu pasažieri. Kļūme navigācijā piespieda veikt dažus desmitus kilometru pa zemesceļu. Izņemot trūcīgo saķeri, ko izraisa pārāk mazs spiediens uz kvadrātcentimetru riepu saķeres laukumā, citu sūdzību nav. Tomēr 235/50 R18 riepas ir ieteicamākas un lētākas. Katrs, kas ieies Opel autosalonā, pārliecināsies, ka 20 collu «dzenskrūves» nespēlē izšķirošo lomu GTC seksapīla nodrošināšanā, turpretim krāsa gan.
Darba dalīšana ātrumkārbā
1,6 litru turbodzinējs ar 180 zirgspēkiem atbilst laika garam - tas ir jaudīgs un ekonomisks. Pirmie trīs pārnesumi ātrumkārbā uztur pirmo motora īpašību, bet otrie trīs - pēdējo. Tādējādi iznāk, ka pirmie divi ātrumi ir tik īsi, ka ar tiem pat lāgā nevar ieskrieties un lāgiem ir pat grūti iekļauties pilsētas satiksmē.
Savukārt 5. un 6. ir tik paaugstināti, ka izmantojami tikai uz šosejas. It kā loģiski, tomēr prasītos vienmērīgāks dalījums, tāpēc tehniski mans favorīts jaunajā Astra paaudzē nemainīgi ir 1,4 litru turbo ar 140 zirgspēkiem un automātu. Tāds iespējams arī Astra GTC, par ko Opel klientiem gan nav iespēju pārliecināties, jo opel.lv un dīleru mājaslapās nav atrodami nedz tehniskie dati, nedz cenas.
Zināms tikai, ka GTC sākumcena ir 17 378 lati jeb 24 700 eiro - tikpat, cik Volkswagen prasa par Scirocco ar 160 zirgspēkiem. Bezcers? Ne gluži.
Kompaktu trīsdurvju auto tirgus ir niecīgs, bet ne beigts un pagalam, un Astra GTC ir praktiskākais šīs apakšklases pārstāvis.
Automašīna ar zemu jumtu un slaido līniju nepretendē uz dienesta auto, taču kā privāts transports GTC ir divi auto vienā. 5