modeļu gada (kaut nācis klajā jau šī gada aprīlī) BMW X5 piezadzies klusiņām un nemanāmi - acīmredzot, lai lieki nekaitinātu publiku ekonomiski neizdevīgā brīdī. BMW bosiem atšķirībā no Latvijas bijušajiem stūresvīriem nav par ko kautrēties, jo X5 izrādījies izcili veiksmīgs un pieprasīts modelis, kurš jūnijā atzīmēja miljonā automobiļa jubileju. Kopš 2000. gada Spartanburgā ASV saražots ievērojams skaits «iks piekto», kuru imidžs kā daudziem dārgiem BMW ir pretrunīgs, taču tehnika kā vairumam BMW - nevainojama.
Ar baltu aci
Automašīna, kas pārstāv pašreizējās X5 paaudzes «pārlādēto» versiju, neizskatās gluži kā bildēs, jo papildus aprīkota ar tā saukto M paketi. Tajā ietilpst vēl agresīvāka izskata bamperi, speciāli riteņu diski, kā arī zemāka un cietāka M-piekare, kas citos BMW izrādījusies visai alerģiska pret mūsu asfalta kvalitāti. M piederumi padara svaigo X5 vēl neatpazīstamāku, jo no līdzšinējā auto to var atšķirt tikai pēc pilnībā krāsotiem bamperiem (ātri brauksi - neredzēsi) un jocīgiem, apaļiem miglas lukturīšiem, kas nez kāpēc atgādina minivenu Ford S-Max. M versijai tie stāv plati un tālu kā āmurhaizivs nāsis. Agrāk iegādāto X5 īpašniekus nīgrus var padarīt jaunie «korona» dienasgaitas riņķi, kas, pateicoties LED tehnoloģijai, tagad spīd spoži baltā krāsā un jau iztālēm ziņo, ka šitam čalim ir jaunais «ikss».
Kur palika litrs?
Jaunais X5 ievieš necilajā motoru izvēlē vēl vienu dīzeļdzinēju, ko apzīmē ar 40d. BMW motoriem ar četrinieku izsenis bijis sevišķs statuss, jo tā ir iniciācija astoņcilindru ložā, uz kuru liegts ceļš X3 vai 3. sērijas modeļu pircējiem. Šoreiz tas ir tīrais apmāns, jo motoru tilpuma samazināšanas dēļ 40d patiesībā ir trīs litru, sešu cilindru dīzelis ar TwinPower Turbo sistēmu, bez kuras šodien neiztiek neviens pats X5 dzinējs līdz pat stratosfēriskajam 555 ZS X5 M. Taču BMW spītīgi turas pie pārliecības, ka pircējus neinteresē, kādā veidā tiek panākta motora jauda, galvenais - lai tā būtu. Un tā te tiešām ir - 306 ZS (tikpat cik benzīna 35i) un, vaimandžesiņ, 600 ņūtonmetru grieze. X5 xDrive 40d drāžas uz priekšu kā lavīna, 100 km/h pārmijot jau pēc 6,6 sekundēm, turklāt nepatērējot šim procesam nepieklājīgi daudz degvielas. Solītie 7,5 l/100 km gan ir pārāk optimistiski pat ar jauno astoņu pārnesumu «automātu», taču moderno BMW pieticīgais degvielas patēriņš vienmēr ir patīkams pārsteigums. To diemžēl nevar attiecināt uz jau minēto M piekari, kura, par spīti Adaptive Drive amortizatoriem, arī šajā modelī apstiprināja tās nepiemērotību Latvijas ceļiem. Dažādos līmeņos iegremdētie kontrolaku vāki 20 collu riteņiem ir kā kājnieku mīnas. X5 salonā savukārt var diezgan ilgi meklēt desmit atšķirības, tomēr vairums jauninājumu paslēpti kaut kur automašīnas elektroniskajās dzīlēs, tajā skaitā arī kameru komplekts, kas parāda X5 skatā no putna lidojuma.
Citiem patīk lielāks
Ne visi smagsvari seko BMW piemēram. Range Rover, atzīmējot savu četrdesmitgadi, izurbis gruntīgo V8 dīzeli no 3,6 līdz 4,4 litru tilpumam. Parametri ir atbilstoši - 313 zirgspēki un 700 Nm, par 100 vairāk nekā X5 40d. Taču pat ar jaunu astoņu ātrumu pārnesumkārbu par 20% samazinātu degvielas patēriņu Range Rover nespēj iekļauties izmešu normās, kas ASV jau atbilst 2014. gadā gaidāmajam Euro 6. Tāpēc jauno superdīzeli pasaules lielākajā diždžipu tirgū nepārdos, kamēr BMW ar savām dubultturbīnām un samazināto tilpumu izpilda jeņķu prasības svilpodams. Te gan neiztiek bez neredzamajiem gariņiem no EfficientDynamics zemes, kuri pa kluso vāc enerģiju no bremzēšanas, aukstos rītos pasilda ātrumkārbu un palaikam atslēdz kādu tobrīd nevajadzīgu motora agregātu. Bet vadītājs tikai spiež pedāli, jo viņš par visu ir samaksājis. Dažkārt tik daudz, ka tādas automašīnas šķiet ražotas citai planētai, uz kuru raķeti neesam vēl nopelnījuši.