Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +15 °C
Daļēji saulains
Piektdiena, 27. septembris
Ilgonis, Ādolfs

Vilcienu milžu cīņas Latvijā

Vērienīgais jaunu vilcienu iepirkums draud nonākt uz tiesas galda, ja vien Latvijas valstij piederošais Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas mašīnbūves uzņēmums Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles (CAF) tuvākajās sešās nedēļās nevienosies par abām pusēm pieņemamu sadarbības formu. Laikam ejot, iepirkuma rīkotājs un potenciālais vilcienu piegādātājs no sadarbības partneriem pārtop par strīdniekiem dažādās frontes pusēs, arī starptautiskos darījumos citkārt saskaņotajā un diskrētajā komunikācijā parādījušās pretrunas.

2. aprīlī, parakstot aptuveni 600 miljonus eiro vērto līgumu par 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu būvi un jauno vilcienu apkalpošanu ar konkursā uzvarējušo CAF, bijušais PV vadītājs Nils Freivalds, visticamāk, apzinājās, ka ar līgumu viss nav īsti lāgā. To, ka Latvija līgumā iekļauto grozījumu dēļ varētu zaudēt 100 miljonus latu lielu ES līdzfinansējumu, vairākkārt bija norādījusi Finanšu ministrija. Īsi pēc līguma parakstīšanas N. Freivalds amatu atstāja, tagad PV saimnieko jauna valde, kurai vienlaikus jāvienojas ar CAF par pusēm pieņemamu līguma redakciju un jāsaglabā ES līdzfinansējums, kam nepieciešams grozīt 2. aprīļa līgumu. PV apgalvo, ka līguma grozījumi ir nosūtīti saskaņošanai uz CAF, ko spāņu uzņēmums noliedz, sakot, ka ir saņemts faktiski jauns līgums. «Domāju, ka šobrīd jau tiek realizēts plāns B,» saka CAF potenciālā apakšuzņēmēja, Rīgas vagonbūves rūpnīcas (RVR) valdes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis. Tas, viņaprāt, var nozīmēt jauna konkursa rīkošanu.

Viens gaida uz otru

Atbildot uz Dienas jautājumu, vai no Latvijas puses ir saņemti līguma grozījumi, CAF rakstiskā atbildē norāda: «Nē. PV ir nosūtījis CAF pilnīgi jaunu līgumu, kurš neatspuguļo nedz šābrīža realitāti, nedz sarunas starp pusēm, nedz CAF piedāvājumu. Šis līgums satur neatbilstošus nosacījumus.» Vienlaikus CAF uzsver, ka būtu gatavs izskatīt 2. aprīlī parakstītā līguma grozījumus. «Mēs ar nepacietību gaidām, kad PV valde precizēs savu sadarbības piedāvājumu, lai varētu veikt atbilstošus grozījumus līgumā.» PV 11. jūnijā informēja, ka CAF ir oficiāli iesniegts ar Finanšu un Satiksmes ministriju saskaņots jauno vilcienu iepirkuma līguma variants.

PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis iepriekš sarunāto interviju Dienai atteica, uz vairākiem jautājumiem nosūtot īsu atbildi, ka PV valdei «ir jādara viss, lai sarunu iznākums un līguma grozījumi būtu labvēlīgi sabiedrībai, atbilstu Latvijas iedzīvotāju un, protams, Latvijas valsts interesēm». Šobrīd PV galvenais darbības mērķis esot līguma grozījumu saskaņošana, lai pēc iespējas ātrāk veicinātu līguma noslēgšanu ar CAF par jauno vilcienu iepirkumu un ražošanu. Iepriekš A. Birkmanis norādījis - ja ar CAF līdz 2. oktobrim [noslēdzas 2. aprīlī parakstītā līguma termiņš] netiks panākta vienošanās, PV rīkos jaunu konkursu, atsakoties no septiņu dīzeļvilcienu iegādes un vilcienu apkalpošanas, ko paredz pašreizējais līgums. «Ja pašreizējā iepirkuma summa ir ap 600 miljoniem, tad jaunajā iepirkumā tiks pirkti 34 elektrovilcieni, katrs par aptuveni pieciem miljoniem eiro, līdz ar to aptuvenā konkursa summa varētu būt 170 miljoni eiro,» aģentūrai LETA skaidro A. Birkmanis. Tiesa, vilcienu apkope tik un tā būs jāveic un pašlaik nav skaidrs, vai to darītu vilcienu ražotājs vai kāds cits. PV valdes loceklis Aigars Štokenbergs intervijā Dienai jau jūnija sākumā pieļāva, ka attiecībā uz Latvijai nepieciešamajiem vilcieniem varētu tikt rīkots jauns iepirkums, ja puses nespēs vienoties līdz 2. oktobrim.

Cer uz kompromisu

Satiksmes ministrija (SM) uzskata, ka spāņu uzņēmums tomēr spēs rast kompromisa risinājumu ar PV un «līgums tiks sakārtots tādā veidā, ka tas neradīs nekādas vēlākas problēmas attiecībā uz finansējuma attiecināmību», norāda satiksmes ministra Aivja Roņa biroja vadītājs Aivis Freidenfelds. SM uzskata, ka jaunā PV valde, uzsākot darbu pirms pāris mēnešiem, «ir darījusi visu, lai līgums atbilstu konkursa nolikumam, šobrīd aktivitātes sagaidāmas no spāņu kompānijas».

Neoficiāli zināms, ka tikai neliela formalitāte, ko atturas veikt SM, neļauj uzskatīt 2. aprīlī parakstīto līgumu par pilnvērtīgi stājušos spēkā. CAF gan norāda, ka līgums ir parakstīts un stājies spēkā, un, ja negatīvi tiks aizskartas CAF intereses, uzņēmums tās aizstāvēšot, izmantojot esošajā līgumā iekļautos nosacījumus. Visticamāk, CAF būtu gatavs runāt par izmaiņām 2. aprīlī parakstītajā līgumā, taču PV vēlas atgriezties pie līguma sākotnējās redakcijas, kur veikti tikai nelieli grozījumi.

Plāns B?

V. Igaunis domā, ka pašlaik valdību veidojošā koalīcija uzskata par nepieņemamu iepriekšējās koalīcijas laikā akceptēto iepirkuma rezultātu, kur vilcienus būvētu CAF kopā ar RVR. «Izskatās, viņi izdomājuši jaunu variantu, kurā sākuši likt pamata akmentiņus.» Par to, viņaprāt, liecina valdes nomaiņa gan PV, gan tā meitasuzņēmumā VRC Zasulauks, kas veic vilcienu remontu un tehnisko apkopi. V. Igaunis uzskata, ka pašlaik tiek mākslīgi novilcināts laiks līdz 2. oktobrim, lai spēku zaudētu esošais līgums ar CAF un varētu sarīkot jaunu iepirkumu, kurā, visticamāk, tiekot gatavota Šveices uzņēmuma Stadler uzvara.

CAF un Stadler Latvijas iepirkumā par jauno vilcienu piegādi spēkojas jau kopš 2010. gada, Stadler šī konkursa ietvaros vairākkārt vērsies ar sūdzībām Iepirkumu uzraudzības birojā un tiesās. Saprotot, ka vieni paši jaunus vilcienus Latvijai uzbūvēt nespēs, RVR par iespējamo sadarbību līdz šim ir runājis faktiski ar visiem pasaules vadošajiem vilcienu ražošanas uznēmumiem, arī konkursantiem, lai daļu no iepirkuma varētu būvēt Latvijā, stāsta RVR valdes loceklis Lazars Raizbergs. Sarunas bijušas arī ar Stadler, ar kuru RVR gan vēlāk nonāca frontes pretējās pusēs, jo atšķirībā no CAF un Francijas Bombardier (arī startēja konkursā kopā ar RVR, taču vēlāk no dalības atteicās) Stadler sadarbību ar vietējo partneri veidot neesot vēlējies. «Viņu biznesa modelis ir atšķirīgs, tajā nav nepieciešams jauns apakškontraktors,» skaidro L. Raizbergs. Pērn Stadler parakstīja nodomu protokolu ar Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcu, kas paredz sadarbību iepirkumā par elektrisko vai dīzeļvilcienu piegādi Latvijā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

CAF (Spānija) Stadler (Šveice)

Grupas konsolidētais apgrozījums 2012. gada 30. jūnijā - 935,7 miljoni eiro (+11%, salīdzinot ar 2011. gada pirmo pusi). Tīrā peļņa - 61,9 miljoni eiro (+11%).
Vilcieni top astoņās ražotnēs Spānijā, kā arī rūpnīcās Kalifornijā (ASV), Meksikā, Argentīnā, Portugālē un Lielbritānijā.
Kompānija vēsturiski veidojusies XIX gs. vidū.

Grupas konsolidētais apgrozījums šogad tiek prognozēts 1,25 miljardu eiro apjomā.
Stadler ražotnes atrodas Šveicē, Vācijā, Ungārijā, Polijā, Čehijā, Itālijā, ASV un Alžīrijā.
Kompānija izveidota 1942. gadā Cīrihē.

Vilcienu iepirkums

Iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būtu 100 miljoni. Otra līguma daļa paredz vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība - ap 430 miljoniem latu.
Konkurss aizsākās 2009. gada novembrī, kad pieteicās pieci ražotāji (arī CAF un Stadler).
2012. gada 2. aprīlī PV paraksta līgumu ar CAF.
2012. gada 21. maijā tika nomainīta PV valde, par valdes priekšsēdētāju kļuva A. Birkmanis, valdē tika iecelti Anrijs Brencāns, Silvija Dreimane un A. Štokenbergs, kura nonākšana uzņēmuma vadībā izraisīja koalīcijas partneru protestus.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?