Šoziem riepas kļūs lētākas, šādu prognozi septembrī izteica Rietumeiropas analītiķi. Eirozonas problēmas, autotirgus lejupslīde un zemāks pieprasījums pēc riepām tik tiešām teorētiski solīja cenu kritumu. Tomēr vietējie eksperti šūpo galvas - nekāda debesmanna lētu ziemas riepu veidā šosezon nesnigs.
«Katrs jauns riepu modelis paaugstina cenu,» uzskata Freibi riepu direktors Jānis Biksons. «Krīzes laiku atlikumi noliktavās beigušies, tirgotājiem nepieciešami jauni krājumi, tāpēc cenas zemākas nekļūs.» Vienlaikus pat tādas riepas, kas pagājušajā sezonā vēl nebija pieejamas, piemēram, jaunais Goodyear UG Arctic Ice, tagad daudzviet pieejamas ar pamatīgu atlaidi. Tirgotāji to saista ar cīņu par tirgus daļu. Mūsu ieguvums - iespēja par 85 latiem tikt pie augstākās klases riepas, kas pērn maksāja 135 latus. Eksperti gan pieļauj, ka tieši populārāko izmēru riepas, t. i., 15 un 16 collu ziemas riepas, varētu būt lētākas nekā 2011. gada rudenī.
Lai gan pierasts domāt, ka Latvijas autobraucēji taupa uz visu, ko var, ziemas riepas ir izņēmums. «Ziemas sezonā pieaug pieprasījums pēc premium segmenta riepām. Tiem, kuriem maciņš atļauj, uz drošību netaupa, bet izvēlas jaunākos skandināvu tipa vai radžotos riepu modeļus,» norāda Atlas riepas direktors Pēteris Priede.
Svarīgā etiķete
Ārkārtīgi svarīgs aspekts, kas ietekmēs riepu cenas, ir t. s. etiķetēšana - no angļu labeling. Ar 2012. gada novembri visām Eiropas Savienībā tirgotajām riepām jābūt īpašai etiķetei. Pēc izskata tā atgādina uzlīmi uz veļasmašīnām un ledusskapjiem, kur norādīta ekonomiskuma klase - A, B utt. līdz G. Riepu ekoloģiskums tiek noteikts trīs parametros - rites pretestība (ietekmē degvielas patēriņu), saķere slapjā laikā un trokšņa līmenis, ko apzīmē decibelos.
Par spīti labajam nodomam - ierobežot zemas kvalitātes riepu tirdzniecību, etiķetēšanas projektā vēl ir daudz neskaidrību. Viena no tām ir testēšanas metodes un kritēriji. Patlaban nevienai organizācijai nav pa spēkam veikt visu riepu modeļu neatkarīgu testēšanu, tāpēc norādes uz uzlīmēm atstātas pašu ražotāju godaprāta ziņā. Turklāt eksperti uzskata to par sasteigtu ziemas riepu etiķetēšanu, kuru sākotnēji bija nolemts atlikt vismaz uz gadu. «Jau tāpat ir skaidrs, ka dzīšanās pēc labākiem rādītājiem ietekmē riepas sniegumu tās pamatrādītājos, kas galu galā atstāj iespaidu uz drošību,» aizrāda Latakko pārstāvis Mārtiņš Grīnbergs, «bet pilnīgi nav skaidrs, kā var vērtēt ziemas riepas pēc vasaras riepu standartiem?»
Vienīgā riepu grupa, uz ko etiķetēšana neattiecas, ir radžotās riepas. Tāpēc vairākums tirgotāju šogad vairs nepārdos radžojamās riepas bez radzēm. «Galu galā visu samaksās pircējs,» sodās Latakko riepu speciālists Tāls Meļķis un norāda, ka uzlīmēm ir informatīvs un rekomendējošs raksturs, tāpēc, izvēloties riepas, piemēram, autoparkam, nedrīkst vadīties tikai pēc burtiem uz uzlīmes. Taču labas ziemas riepas sākas jau pie E reitinga uz uzlīmes.
Riepas apvidus mašīnām
Ja etiķetēšanas galvenais mērķis bijis izspiest no tirgus lētās ķīniešu riepas, tad metode daļēji nostrādājusi. Zināms vismaz viens Dayton riepu modelis, ko Eiropā vairs nepārdos, savukārt citi komunistiskā kapitālisma lielvalsts ražojumi esot uzlaboti. Kopējā burzmā atkal uzplaiksnījusi vissezonas riepu zvaigzne. Iepriekšējā samērā siltā ziema likusi aizmirst, ka uz īstas ziemeļu ziemas riepas jābūt sniegpārsliņas simbolam, savukārt M+S atrodams uz izstrādājumiem, kam ir maz lameļu jeb iegriezumu un sekojoši - vāja saķere slidenā laikā.
«Šobrīd pircēji dod priekšroku bezradžu riepām, bet viss var mainīties līdz ar pirmajiem sniegiem,» saka T. Meļķis. Radzes patiešām piedzīvo atgriešanos. Par to liecina «naglotu» riepu modeļi no ražotājiem, kas agrāk nebūt nelauzās šajā lauciņā. General Tire Altimax Arctic zināmā mērā ir pat pārsteigums, jo šī marka nekad agrāk nav izlaidusi radžu riepas īstiem Ziemeļvalstu apstākļiem.
Lai gan šogad nopērkami vairāki jauni radžotu riepu modeļi, šādas riepas nebūt nav universāli piemērotas visiem braucējiem, par ko iepriekšējā ziemā pārliecinājās arī Auto Dienas autors (skat. Kumho testu). Tā kā Latvijā ir liels SUV tipa automobiļu īpatsvars, ik gadu paplašinās riepu piedāvājums šim segmentam. Budžeta klases riepa Matador MP-92 Sibir Snow un high - performance modelis Pirelli Scorpion Winter, kas paredzēts Porsche Cayenne un tamlīdzīgiem spēkratiem, ir tikai daži piemēri. Jaunākā modeļa ziemas bezradžu riepu kārotājus noteikti uzrunās Continental TS850, Pirelli Snowcontrol 3 un Marshal i"Ze KW31. Pēdējā ir Kumho KW31 analogs, taču, ja Kumho krājumi nozīmīgākajos izmēros pamazām izsīkst, tad Marshal frikcijas riepa tikai uzņem apgriezienus.
Lai gan riepu biznesā viss ātri mainās, izcilas riepas tik ātri vis neaizmirstas. Nekļūdīsies tas, kurš izvēlēsies Goodyear Ultra Grip Ice+ vai Bridgestone WS70 vai parasto riepu vietā uzmontēs XL (extra load) modeli, kas domāts lielākai slodzei un, kaut arī maķenīt smagāks, tomēr būs izturīgāks bedrēs.