Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Ar politiķiem sazinās starpnieki

Kāds, jūsuprāt, ir reālais ēnu ekonomikas apjoms, kā tas ir mainījies pēdējos gados?

Ēnu ekonomikas apjoms ir sasniedzis 50-60%. Ceļot nodokļus, trāpām tiem, kuri, velkot pēdējos elpas vilcienus, mēģina maksāt, bet absolūti netrāpām tiem, kuri tos tik un tā nemaksā. Varam moralizēt, ka nodokļi ir jāmaksā, bet tas neko nemaina. Katra nodokļu celšana tikai palielina ēnu ekonomikas daļu. 2003. gadā pirms iestāšanās ES VID rēķināja, ka melnā un pelēkā ekonomika kopā ir līdz 40%. Ja šodien Rīgas Ekonomikas augstskolas profesori rēķina, ka 38% ir tikai pelēkā ekonomika, tad sveros tam piekrist, piebilstot, ka vēl ir arī melnā ekonomika. Gribu uzsvērt, ka VID pie tā nav vainīgs. Uzliekot tikai nodokļus, bet neiedodot VID rokās instrumentus, kā tos iekasēt, kas nozīmētu papildu finansējuma piešķiršanu, speciālas nodaļas izveidošanu ar īpašām pilnvarām, - tas nozīmē, ka VID turpina strādāt, kā strādājis. Turklāt ar samazinātu finansējumu. Savukārt, ja uzņēmēji nespēj samaksāt to, kas viņiem būtu jāmaksā pēc likuma, viņi sāk kavēt maksājumus, sāk atlikt maksājumus. Tā ir normāla prakse.

Arī cigarešu tirgotāji rēķina, ka nelegālo cigarešu apjoms valstī ir 40%. Kā tādos apjomos var ievest kontrabandas cigaretes?

Var jau stāstīt, ka tas notiek tikai ar mazajiem pārvadātājiem, kuru tiešām arī ir daudz. Tomēr tas tā nav. Gan manā laikā tas bija iespējams, gan šodien tas ir iespējams - ievest iekšā veselu automašīnas kravu ar cigaretēm, zinot, ka tā netiks kontrolēta. Tā notiek gan uz ASV un Meksikas robežas, gan uz Krievijas un Somijas robežas, gan uz mūsu robežas. Ir strauji un neapdomīgi sacelti nodokļi, ir milzu bezdarbs, tāpēc ir pamats kontrabandai. Šādos apstākļos ir pat iespējas taisīt nelegālās rūpnīcas. Es neizslēdzu, ka kaut kur Igaunijā, Lietuvā vai pat mūsu Latgalē ir rūpnīca, kas samērā vienkārši pako cigaretes. Mēs redzam, ka Latvijā ir gadījumi, kad ir atklātas nelegālas rūpnīcas. Protams, jāseko visam tam, ko mēs saucam par eksportu un reeksportu, jo reizēm tas nekur neaiziet, aiziet tukšs konteiners, bet saturs paliek šeit.

Vai autofurgona ar cigarešu kravu izlaišana cauri muitas postenim ir vietējo muitnieku pašiniciatīva, vai tas tiek kontrolēts no augšas?

Ja muita, akcīze un PVN ir ienākums, no kā dzīvo ES ierēdņi, ja mēs nodokļus ceļam ES direktīvu ietvaros, tad arī ES vajadzētu ņemt nodokļu un muitas kontroli savās rokās. Nevis veidojot tikai vienotu muitas apmācību, kas šodien notiek, bet organizēt muitnieku rotāciju uz visām ES robežām. Latvieši varētu palīdzēt itāļiem, itāļi - mums. Tas varētu būtiski mainīt situāciju. (Red. piezīme - tā ir atbilde uz uzdoto jautājumu.)

Tad vajadzētu būt arī vienotai algu sistēmai. Algas Itālijas un Latvijas muitā acīmredzot atšķiras ekstrēmi?

Protams, ir vajadzīga vienota Eiropas muitas sistēma ar vienotu algu sistēmu. No tā iegūtu gan budžets, gan muitnieki. Protams, atšķiras muitnieka iesaistīšanās pakāpe kontrabandas biznesā, bet, ja runājam par nabaga caurmēra muitnieku, kurš bezmaz piespiedu kārtā kaut ko saņem par to, ka viņš kaut kādā brīdī kaut kur neaiziet un kaut ko neredz, par ko viņam pat krimināllieta nevar būt, jo tas nav tik ļoti liels pārkāpums, viņa kreiso ienākumu summas ir ļoti maziņas. Eiropas muitnieka alga Latvijas muitniekam būtu sapnis un griesti, lai viņam pat prātā nenāktu būt negodīgam. Diemžēl tas ir mērķis, ko mēs tuvākajā laikā nevarēsim sasniegt. Pat ja ES šajā jomā kaut ko darīs, tie ir vismaz trīs gadi, izmaiņas regulā, valstu likumdošanā. Katrs sevi cienošs deputāts atsevišķās valstīs aizstāvēs nacionālās intereses, nelaidīs uz savas robežas svešu. Kontrabandā ir nacionālās intereses. Protams, var diskutēt, ko tas dos, ja mēs muitā ielaidīsim itāļus, kuri šobrīd netiek galā ar Āfrikas bēgļiem. Būs šāda veida debates.

Varbūt mēs paši varam darīt to, ka uz robežas stāv nevis muitnieks ar mazu algu un faktiski nesodāms, bet muitnieks ar lielu algu un garantētu cietumu pieķeršanas gadījumā?

Ne tikai muita, bet arī muitu uzraugošās institūcijas ir pārslogotas ar lietām. Turklāt tās ietver ne tikai cigarešu kontrabandu, bet arī narkotiku tirdzniecību, cilvēku tirdzniecību. Ļoti nopietnus noziegumus. Arī no muitas pārkāpumiem tikai daļa ir kontrabanda, daļa ir formālas kļūdas, neatbilstība, kur kontrabandu ir grūti pierādīt. Ja mēs ar Latvijas resursiem pacelsim viņiem algu par 100 latiem, tas neko nenozīmēs. Citādi būtu, ja viņi saņemtu tādas algas kā Eiropā caurmērā, kas ir no 2000 eiro uz augšu. Tad, protams, būtu efekts. Diemžēl Latvija netieši profitē no tranzīta kontrabandas. Tik daudz, cik tiek pārvests pāri Latvijas un Krievijas robežai, tik daudz pati Latvija nemaz nevar patērēt, tas aiziet tranzītā tālāk uz Eiropu. Daži var teikt, ka tas nav nemaz tik slikti, papildu ienākumi kā nekā. Diemžēl narkotiku biznesā ir pieņemts, ka nenorēķinās ar naudu, bet norēķinās ar daļu no pašas preces. Tas nozīmē, ka daļa no tranzītam paredzētajām narkotikām paliek Latvijā. Jo lielāks tranzīts caur Latviju, jo vairāk narkotiku paliek Latvijā.

Vai pieļaujat, ka arī politiķi stāv klāt narkotiku tirdzniecībai?

Vai tās ir narkotikas vai kontrabanda, vai PVN lietas, vai pēdējā laikā īpaši - maksātnespējas lietas, ļoti pieļauju, ka šiem procesiem klāt stāv arī politiķi. Dažreiz pat to nesaprotot, jo ar viņiem sazinās solīdi starpnieki, kas politiķiem komunikācijā ir pilnīgi pieņemami. Pie politiķiem nenāk Latgales mafijas krusttēvs, nāk cilvēks investora izskatā, kas pilnībā atbilst politiķa sadarbības partnera statusam.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?