Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +6 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Dzejolis par Jāni Pauļuku

Sīzifs, kurš veļ akmeni. Tāds ir Pauļuks izstāžu zālē Arsenāls, kurš daudzas reizes pievārē skaistās, augstās koka kāpnes uz otro stāvu. Izrādes sākumā, šķiet, tādēļ, lai aktierim Kasparam Znotiņam norasotu piere un balsī skanētu vajadzīgā piepūle (nesot tukšos gleznu rāmjus, kāpnes tiek pievarētas piecas reizes).

Tēls, kas tiek iegravēts atmiņā, ir Pauļuks, kurš pa kāpnēm lien uz vēdera un kliedz. Tas nav tikai režisores Ineses Mičules efektīgs gājiens - kad tika apzagts Jāņa Pauļuka dzīvoklis un no tā iznestas no rāmjiem izgrieztās gleznas, mākslinieks sabruka un vairākas dienas spēja pārvietoties tikai līšus.

Uzreiz pēc Ziedoņa lomas JRT uzņemties iemiesot monoizrādē citu biogrāfisku personāžu bija drosmīgi. Jo neizbēgams ir salīdzinājums. Taču tieši no tā gribētos izvairīties. Izrāde vairāk ir dzejolis, nevis biopiks vai tāda dažādu radošas personības un veselas tautas rakstura aspektu analīze kā izrādē Ziedonis. Visums. Džemma Skulme gan pēc izrādes teica, ka vienā brīdī atpazinusi Pauļuku tik ļoti, ka acīs sariesušās asaras. Ņemot vērā, ka savā Kandavas bērnībā Znotiņš diez vai sastapis mākslinieku no Rīgas, kurš nomira, kad nākamajam aktierim bija astoņi gadi, - spēja izraisīt šādas emocijas cilvēkā, kas Pauļuku pazinis personīgi, apliecina meistarību. Znotiņš gan nepārcenšas ar portretisko līdzību: izrādē ir gan paša aktiera - mierīgā stāstnieka - tēls, gan Pauļuks ar stīvi taisno muguru, spītīgu, augšup izslietu zodu un skaļo, īdzīgo balsi. Abi - tumšpelēkās, ceļos izbalējušās biksēs un gaišā haki kreklblūzē ar kabatiņām.

Izrādes pamatā ir mākslas zinātnieka Zigurda Konstanta apjomīgā monogrāfija. Scenārijs no autoriem nav prasījis ļoti daudz pūļu. Tas veidots pēc principa - sākumā spilgta, koša reakcija, pēc tam tās izskaidrojums. Piemēram, vispirms tiek nesti tukšie rāmji, tad sīki un smalki izstāstīts par katru gleznu. Vispirms sāpes un kliegšana, tad stāsts par apzagšanu. Biju izlasījusi Konstanta grāmatu un runājusi ar Felicitu Pauļuku, tāpēc izrādei varēju izsekot gluži labi, bet nav pārliecības, vai tā ir arī tiem skatītājiem, kam Jānis Pauļuks ir tikai vārds un uzvārds mākslas vēsturē. Znotiņa personības pozitīvais starojums šoreiz spēlē patinas lomu. Ak vai, Pauļuks mēdza būt arī ļauns, viņam skauda, viņš sita savas sievietes, cirta kanti jaunām meitenēm un mežonīgi gānījās publiskās vietās par cilvēkiem, kas viņam bija sakrituši uz nerviem. Bet viņš apzinājās sava ļaunuma, rakstīja par to vēstulēs, mēģināja ar to cīnīties. Viņš arī mēdza būt dāsns, ļoti mīlēja sauli, novērtēja sievietes skaistumu un ar minētajām meitenēm bija galants un mācēja saprasties. Viņš nedūra mugurā dunci, bet grūda cilvēkiem acīs savu bieži neglaimojošo, bet nereti arī patieso viedokli. Viņa un draugu izdarības alkohola reibumā, protams, kļūst par izrādes daļu ar visskaļāko atsaucību publikā. Tomēr izrādē Pauļuks. Rāmji tik sarežģītajā personībā autori izvēlējušies akcentēt viņa izkāpināto, skaudro mākslinieka apsēstību, nevis viņa dēmonus. Kaut uzdrīkstos domāt, ka tas šo mākslinieku dara mazliet plakanāku, teiksmaināku, abstraktāku varbūt. Pauļuks bija pulka ekstravertāks nekā stāstnieks Znotiņš un viņa miesās ir kļuvis poētiskāks. Poētiskumu vieliskāku dara scenogrāfes Ievas Kauliņas darbs - katram «krāmam» ir nozīme, kas atklājas pakāpeniski. Rāmju auduma nelīdzeniem atgriezumiem gar malām. Maizes ķieģelītim - tas ne tikai pilda Pauļuka dzīves lielās mīlestības un pirmās sievas Felicitas lomu, bet arī atgādina par reālajiem bada gadiem, ko mākslinieks pārdzīvojis un kas ļauj tam ironizēt par Gandija diētu. Mutautiņi te pilda Pauļuka «meiteņu» Skillas Pinnis un Tijas Artmanes lomu. No puķupoda izrautais zariņš - otas funkciju, mētelis virtuozi atveido gleznotāja pudeles brāļus. Par otru galveno varoni kļūst Arsenāla foajē plašā telpa ar daudz aprakstītajām kāpnēm un efektīgo atbalsi. Lielā vientulība tās vidū Kasparam Znotiņam jāpārvar gluži fiziski. Tāpēc par galveno mākslinieka drāmu šajā izrādē kļuvusi nevis viņa dzīve laikmetā, kurā Pauļuka māksla netiek saprasta un oficiāli akceptēta, bet lielā cilvēciskā vienatne, kurā Pauļuks nonāca tāpēc, ka viņa māksla jau arī bija vienīgais, ka viņu pa īstam interesēja.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Tuvākās Pauļuks. Rāmji izrādes 21., 24. janvārī 20.00. Informācija www.pauluks.lv

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?