Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Eiropas nākotnes lielpilsēta - zaļi domājoša

Rainers Millers ir viens no 1,8 miljoniem Hamburgas iedzīvotāju. Cilvēki pirms mūsu iepazīstināšanas atzīmē, ka 40 gadu vecajam vīrietim esot teju tipiskākais vāciešu vārds un uzvārds. Misijai, kādai viņš izvēlēts šogad, gan nav ar to nekāda sakara. Hamburgai pēc Stokholmas ticis Eiropas zaļās galvaspilsētas gods.

Vēsti par šo notikumu no 21. aprīļa līdz septembra beigām uz 17 Eiropas pilsētām nes īpašs Ideju vilciens. Vilcienam, kura vagoni ir pielādēti ar zaļo propagandu un kas 7. jūnijā uz četrām dienām piestās arī Rīgā, gids ir Rainers Millers. Žurnālists ar pilsētplānotāja izglītību visa ceļojuma garumā raksta blogu, stāstīdams par vilciena pieturās pieredzēto un videi draudzīga dzīvesveida risinājumiem Eiropā.

Ar ekodomāšanu šūpulī

«Esmu garlaicīgs ierindas pilsonis!» nedēļu pirms vilciena atiešanas baudīdams mājās gatavotu salami ar artišokiem slow food restorānā slavenā Hamburgas naktsdzīves rajona Reperbāņa rajonā, attrauc pie savas misijas vēl nepieradušais Rainers. Vides aktīvistu ģimenē uzaugušajam vīrietim postulāts «domā globāli, bet darbojies lokāli» ir ikdiena. It kā starp citu viņš stāsta, ka atteicies no automašīnas lietošanas pilsētā. Hamburgā jau piecus gadus darbojas vietējiem ļoti motivējoša īres velosipēdu sistēma, kur pirmā brauciena pusstunda ir bez maksas. Rainera ikdienā pārvaramie attālumi iekļaujas šajās robežās, tātad pārvietošanās iznāk arī maciņam draudzīga. «Berlīnē gandrīz ikviens brauc ar sabiedrisko transportu, bet Hamburgā cilvēki kūtri atsakās no savām mašīnām,» viņš neslēpj. Lai gan, staigājot pa pilsētas centru, liekas, ka sarkanie verķi ar Hamburgas logo aizmugurē zibina spieķus visās malās, pēc aplēsēm, tos lietojot 12-14% iedzīvotāju. 42% joprojām izvēlas sēsties pie auto stūres. Samērā liels iedzīvotāju īpatsvars - ap 30% - pārvietojas kājām, pārējie paļaujas uz sabiedrisko transportu.

Brīdī, kad notiek šī saruna, koki vēl tikai sāk lapot, bet vasarā uzņemtas areofotogrāfijas rāda: Alstera ezers, Elbas krastmala, daudzie kanāli ostas rajonā ir «ierāmēti» ar svaigu zaļumu.

Hamburgas ģimenēm, kas mīt īrētos dzīvokļos, populāri kļuvis iekopt mazdārziņu pilsētas nomalē - uz zemes, kas tiek īrēta no municipalitātes. Vecpuisim Raineram gan dārza neesot, toties ik nedēļu uz viņa dzīvokli ceļo ekoloģisko zemnieku produktu paka. Litrs piena, kartupeļi, sezonas aktualitāte sparģeļi, kā arī kāposts - sarunu biedrs uzskaita, kas ir bijis pēdējā sūtījumā. «Nē, es nešķiroju atkritumus. Tikai nodalu stiklus un papīru un nogādāju uz speciāliem konteineriem,» hamburgietis atbild uz jautājumu par šo sadzīves aspektu. Nu brīnīties nākas man. Izrādās, šķirošana pēc vāciešu standartiem būtu, ja atsevišķi atdalītu arī katru maizes garozu vai plastmasa iepakojumu, kam arī vēl noplēstu alumīnija foliju. Rainera vecāki tā darot vismaz 20 gadu.

Elba atdzīvojusies

Atkritumu šķirošana ir tikai viens veids, kā rezultējusies Vācijas zaļo kustība, kas radās kā pretestība atomelektrostaciju būvei. Pēc Vācijas Vides ministrijas datiem, pašlaik kodolenerģija ir 22,3% no valsts elektrības «portfeļa», bet atjaunojamās enerģijas apjoms - 15,5%. Reaģējot uz bēdīgajiem notikumiem Japānā, šobrīd tāpat kā pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados Vācijā atkal notiek kodolenerģijas noliedzēju protesti. Kanclere Angela Merkele ir likusi septiņas no 17 valsts atomelektrostacijām slēgt uz trim mēnešiem, un arī atlikušajās notiek stingra drošības pārbaude.

Industriālajā Hamburgā, kur ir trešā lielākā Eiropas osta, politiķiem patlaban ir vēl arī cits jājamzirdziņš. Trīs dienās, ko pavadu šajā pilsētā, vairāk nekā jebkad mūžā dzirdu terminu «ogļskābās gāzes emisija». Avīze Hamburger Abendblatt, kas uzņēmusies Ideju vilciena informatīvā atbalstītāja lomu, tā atklāšanas dienā publicēt raksta ievadā uzsver: «Kopš 1990. gada CO2 emisija Hamburgā ir samazināta par 15%.» Līdz 2020. gadam paredzēts šos rādītājus pazemināt vēl par 25%, līdz 2050. - vēl par 65%. Pilsēta, kas 1987. gada ziemā bezvēja laikā piedzīvoja smoga krīzi, kad iedzīvotājiem tika rekomendēts nēsāt auduma maskas, dara visu, lai nākotnē elpotu zaļi. Elba, kuru no sociālisma bloka valstīm plūstošie notekūdeņi bija pārvērtuši kloākā, atkal ir atdzīvojusies. Tur peld pīles un zivis, kuras vietējie vēl gan neiesaka ēst.

Ūdeņraža autobusos

Atenverdere, viens no četriem daudzmiljonu kompānijas HHLA kontaineru termināļiem, mūs sagaida ar vēja rotoriem. Tie klajā laukā slejas pāri baznīcas tornim - vienīgajai liecībai, ka te kādreiz bijis zvejnieku ciems. Ūdens malā izkrauto konteineru pārvadājamā platforma starp ceļamkrāniem virzās kā datorizētā spēlē. Neviena šofera, visu paveic pazemes elektrokabeļi. Enerģijas aizsargsistēmas kopš 1990. gada ir ļāvušas termināļa CO2 pēdu samazināt par 30%, līdz 2015. gadam paredzēts vēl 10% procentu samazinājums.

HHLA biroja ēku, kurā viesojamies, apsilda biogāze, kas tiek saražota no Kolbrandhoftas kanalizācijas stacijas atkritumiem. Vēl pārsteidzošāk - biogāzes ražošanai tiek izmantoti pat... sapuvuši banāni.

Altenverderē pie darba liktie iekrāvēji, ceļot smagumus, izmanto elektroenerģiju, ko to ģeneratori uzkrājuši, ierīcei tukšgaitā nolaižoties līdz kravai. Tuvāko trīs nedēļu laikā šeit ieradīsies pēdējais «tehnikas kliedziens» - elektromobiļi, kuru bāzes stacijas jau ir redzamas Hamburgas ielās. Pilsēta, kas līdzās Reikjavīkai un Pekinai pilsētas satiksmē jau vairākus gadus izmanto ar ūdeņradi darbināmus autobusus, ir Vācijas pilotreģions elektromobiļu ieviešanai sabiedriskajā transportā un industrijās.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Nākotnes pilsēta

Lielākais Hamburgas lepnums, bet vienlaikus arī finansiāla izgāšanās ir Eiropā šobrīd vērienīgākais urbānās attīstības projekts Hafen City ar topošo Elbas filharmoniju (lielajā zālē paredzētas 2150 skatītāju vietas. Kopš celtniecības darbu uzsākšanas 2007. gadā sākotnēji lēstās izmaksas - 114 miljoni eiro - tagad ir trīskāršojušās)


Siltumuzņēmumi, lai uzvarētu konkursā par Hafen City apsildīšanu, cīnījušies par atbilstību zemākajiem CO2 izmešu standartiem. Pēdējā tenderī uvarējusī Dalkia iepriekš figurējušo 178 gramu uz kilovatstundu vietā spējusi piedāvāt 89 gramus CO2 uz kilovatstundu


Hafen City modernās ēkas ir ekosertificētas. No videi draudzīgiem materiāliem būvēto Unilever konglomerāta biroju apvij īpašs «mētelis», kas vasarā darbojas kā saules aizsargfiltrs, bet ziemā reducē aukstos Ziemeļjūras vējus. Vasarā māja tiek vēsināta nevis ar kondicionieriem, bet ar ūdenssistēmu, kas turklāt ļauj ieeknomēt līdz 70% elektrības


Šī ir nākotnes pilsēta, kur katrs solis tiek kalkulēts, saskaņojot cilvēku ērtības ar vides drošību

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?