Diena gan secināja, ka šādi produkti nav viegli pieejami katrā pārtikas veikalā. Turklāt šiem produktiem piemīt tendence pārsteigt ar cenu, kas lielākoties pārsniedz parasto jeb konvencionālo pārtikas produktu cenu. Piemēram, upeņu ievārījums (0,37 kg) ar Eiropas Savienības bioloģiskā produkta logotipu maksā 2,56 latus. Par šādu summu var iegādāties ievērojami lielāku parasta ievārījuma daudzumu. Turklāt nevienu vien ekoproduktu pircēju samulsina tas, ka uz dažu iepakojuma ieraugāmi divi logotipi - gan zaļa lapiņa, gan pakavā ietverts āboliņa lapas simbols, uz citu - tikai viens logotips, lapiņa.
Pārbaudes notiek regulāri
Uzņēmums drīkst marķēt produktu ar Eiropas Savienībā (ES) atzīto ekoprodukta logotipu un preču zīmi «Latvijas ekoprodukts» tikai tad, ja sertificēts kā bioloģiskās lauksaimniecības uzņēmums, uzsver Sertificēšanas un testēšanas centra vecākā eksperte Santa Rīdere un piebilst, ka savukārt uz sertificēto uzņēmumu produkcijas ES logotipam noteikti jābūt.
«Preču zīme «Latvijas ekoprodukts» noder kā papildinājums ES logotipam. Ražotāju interesēs ir marķēt mazumtirdzniecībā piedāvātos produktus gan ar ES, gan Latvijas logotipu, jo tas nāk par labu pārdošanai,» secinājusi S. Rīdere. Sertificēšanas procedūru eksperte vērtē kā pietiekami stingru. Ceļš uz sertifikāta saņemšanu sākas ar pieteikuma iesniegšanu, un pēc tam uzņēmumu apmeklē sertificēšanas institūcijas inspektors un salīdzina, vai dokumentos minētais atbilst reālajai situācijai, izklāsta S. Rīdere. «Ražošanas uzņēmumiem sertifikātu piešķir uz gadu, pārstrādes uzņēmumiem - uz trim gadiem. Pēc tam atkal tiek veikta pārbaude, kurā tiek izvērtēts, vai sertifikātu pagarināt,» skaidro eksperte.
Uzturzinātnieks Zigurds Zariņš, kurš saviem pacientiem mēdz ieteikt ekoproduktus, uzskata, ka ražotājiem, kuru produkcija marķēta ar atbilstošajiem logotipiem, var uzticēties, ka viņu piedāvātie ražojumi patiešām ir ekoloģiski. «Protams, jebkurā nozarē ražotāju vidū var ieklīst kāda melnā avs, bet tas ir izņēmuma gadījums,» domā uzturzinātnieks.
Aicina būt uzmanīgiem
Lai piešķirtu nacionālo preču zīmi «Latvijas ekoprodukts», uzņēmumam jābūt sertificētam kā bioloģiskās lauksaimniecības uzņēmumam. Nesertificēti uzņēmumi savai produkcijai šo logo lietot nedrīkst, strikti apgalvo Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas (LBLA) pārstāve Mairita Blūma. Asociācijai ir arī tiesības aizliegt lietot preču zīmi «Latvijas ekoprodukts», ja ir šaubas par to, vai uzņēmums tiešām saimnieko bioloģiski. Šādi precedenti bijuši, kad apzīmējums «Latvijas ekoprodukts» lietots nepamatoti, bet tas novērsts. Patērētāji, kam rodas šaubas, vai piedāvātais produkts tiešām ir ekoloģisks, var ražotājam vai arī tirgotājam pieprasīt uzrādīt to apliecinošu sertifikātu.
Tāpat kā Santa Rīdere, arī Mairita Blūma uzskata, ka patērētāji pārtikas produktu marķējumam pievērš aizvien lielāku uzmanību, bet vairāk par produkta veselīgumu un logotipiem pircējus interesē cena. Pēdējos divos gados RIMI veikalos ekoloģiskie produkti kļūst aizvien pieprasītāki, jo daudz cilvēku grib dzīvot un ēst veselīgāk, bet cenai daudzi pievērš uzmanību, apstiprina RIMI pārstāve Dace Valnere. Maxima pārstāvis Ivars Andiņš uzsver, ka «kritiski pārvērtējam piegādātājus, lai mūsu ekoplauktos atrastos tikai oficiāli sertificēti ekoprodukti».
To, ka daudzos pārtikas veikalos ekoprodukti nav atrodami, M. Blūma skaidro šādi: «Nav problēmas piedāvāt ekoproduktus lielveikaliem, tirgotāju pārstāvji vērsušies mūsu asociācijā ar sadarbības piedāvājumu. Vaina slēpjas apstāklī, ka lauksaimnieki negrib sadarboties, bet lielveikali vēlas strādāt ar vienu piegādātāju, nevis 40.»
Priecē zāļu tējas
Visspēcīgākā Latvijas ekoproduktu nozare patlaban ir zāļu tējas, uzskata uzņēmuma Ekovirtuve izpilddirektore Mārīte Pedo, kura jau ilgus gadus darbojas ekoproduktu tirdzniecības biznesā. «Daudzi audzē ekograudus, bet maz ir bioloģiski sertificētu pārstrādes uzņēmumu. Arī gaļas, piena un piena produktu jomā varētu vēlēties plašāku piedāvājumu,» stāsta M. Pedo un, izklāstot savu pieredzi, norāda, ka bioloģiskās lauksaimniecības sertifikāts uzskatāms par pamatotu apliecinājumu tam, ka audzēšanā tiek ievēroti bioloģiskās lauksaimniecības nosacījumi. Mārīte arī novērojusi, ka cilvēki aizvien vairāk interesējas par produktu izcelsmi, ražošanu un ekoloģiskumu apliecinošo dokumentāciju. Katru gadu pieaug arī ekoproduktu pircēju skaits.