Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Melnie punkti Rīgas biznesa kartē

Gadu garumā Rīgas darbīgajā centrā un ap to var novērot, ka dažās vietās restorāni un veikali mainās ik pēc pāris mēnešiem. Lai ko šajā vietā tirgotu, tirdzniecība neiet, krogi ir tukši. Drīz vien skatlogi noput, uzlīme «Iznomā» spilgti apliecina, ka iepriekšējais uzņēmējs spiests vietu centrā nomainīt pret nomali vai bankrotējis. Rodas mīti par biznesa melnajiem punktiem.

Noma + plānojums

Rīgas centrā tirdzniecībā aktīvākās ielas radušās vēsturiski, veidojot zelta kvadrātu: Brīvības ielas labā puse, Bruņinieku iela, A. Čaka ielas kreisā puse un Vaļņu iela. Šajā pilsētas daļā ir liela gājēju un arī transporta plūsma. Aktīva tirdzniecība notiek arī populārākajos tirdzniecības centros Spice, Alfa, Mols u.c., taču tur darbs vairāk orientēts uz pircējiem, kuriem ir pieejams auto.

Centrā ir telpas, kurās vērojama liela nomnieku rotācija. Katrā situācijā cēloņi ir atšķirīgi, taču kā raksturīgākos SIA Nira fonds valdes locekle Jevgēnija Markova-Krūmiņa Dienai min telpu plānojumu. «Darbojoties vairāku līmeņu telpās, jāpiesaista vairāk pārdevēju, lai būtu iespēja pieskatīt preci un apkalpot klientus. Tas rada papildu izdevumus. Grūtāk ir veiksmīgi izkārtot preci, lai tā būtu labi pārskatāma pircējiem.»

Arhitekts Pēteris Bajārs Dienai min virkni veikalu, kuros peļņu nesoša tirdzniecība nemaz nevar notikt, jo veikals uzcelts un tā interjers veidots «arhitektoniski nepareizi». Piemēram, neērta ieeja, šauras, grūti veramas durvis, kāpnes novietotas pret ieeju, tirdzniecības zāle ir sadrumstalota, skatlogi - nelieli un neveicina klientu piesaisti. Nereti klienti gluži vai intuitīvi neapmeklē, paiet garām šādām vietām, lai arī veikalā piedāvātais ir gana konkurētspējīgs. Markova-Krūmiņa pieredzējusi, ka nomnieki ar neveiksmīgāku biznesa koncepciju vai nepietiekamu pieredzi parasti šādās telpās ilgi neiztur.

Krīzes «ziedu laikos» bija vērojams liels vakantu telpu skaits arī Rīgas aktīvākajās tirdzniecības vietās, nomas maksa bijusi vēsturiski zemākajā līmenī (piemēram, nomas maksa Rīgā 2008.-2009. gadā bijusi aptuveni 1993. gada līmenī - apmēram 10-30 eiro par m2). Pirmskrīzes gados, kad nomas maksa aktīvākajās Rīgas tirdzniecības ielās bija krietni augstāka (2,5-4 reizes), sākot biznesu dārgākās tirdzniecības vietās, pirms veikala atvēršanas nomnieki krietni detalizētāk plānoja savu biznesu, jo katrs nomas mēnesis izmaksāja ļoti dārgi. Līdz ar to rotācija dārgākajās Rīgas ielās bija ļoti maza.

Pagrieziena faktors

Kāpēc teorētiski sliktākās tirdzniecības ielās ārpus darbīgā centra nomnieku rotācija ir mazāka nekā zelta kvadrāta ielās? Pēc Markovas-Krūmiņas domām, tas skaidrojams ar labāku nomnieka biznesa koncepciju: «Nomnieks detalizētāk plāno, vairāk pārdomā, kā piesaistīt jaunos klientus un paziņo jau esošajiem par jauno atrašanās vietu.»

Nav nozīmes, ka vieta tiek uztverta kā ļoti aktīva, ka tā pati par sevi piesaistīs daudzos pircējus. Biznesa plānošanā atlaižu nav. Diena jautāja Grupa 93.lv direktoram Neilam Balgalim par konkrētu melno punktu Rīgā, Krasta ielā, kur milzīgā tirdzniecības platībā veikalam Kimko vairāku gadu laikā mainījušies īpašnieki. Pilsētplānotāja atbilde pārsteidza: «Uzdrošinos apgalvot, ka neveiksmei ir viens prozaisks izskaidrojums: tieši uz to lielveikalu nav kreisā pagrieziena no centra puses. Blakus Molam ir, pircēji var iebraukt.»

Balgalis uzskata, ka pilsētai vajag savu «ielu režisoru», un norāda: «Kur ir cilvēku plūsma, tur ir komercija.» Kā labāko piemēru var redzēt areālu ap Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju - cilvēku plūsma garantē komercdarbību.

Neizvērtēts bizness

Augsts bezdarba līmenis, lēts darbaspēks un zema nomas maksa iedrošināja jaunu, nereti nepieredzējušu uzņēmēju parādīšanos tirgū. Jaunie uzņēmēji slēdza nomas līgumus, atvēra veikalus, taču nepietiekami laba biznesa koncepcija, pieredzes trūkums bija pirmie iemesli, kāpēc veikali tika slēgti jau dažus mēnešus pēc atvēršanas. «Ja telpu īpašnieks bija noslēdzis nomas līgumus kaut ar diviem trim šādiem neveiksmīgiem nomniekiem, par telpām radās iespaids, ka tajās ir slikta aura vai kas tamlīdzīgs, taču patiesais iemesls varēja būt pavisam objektīvs - nomnieka nekompetence,» secina Markova-Krūmiņa.

Bieži vien veikali bija jāslēdz pārāk augstās nomas maksas dēļ. Ja iznomātājs nespēja pienācīgi izvērtēt reālo situāciju nomas tirgū un iedomājās, ka varēs labi nopelnīt, prasot par telpām neatbilstoši augstu nomas maksu, telpas ilgāku laiku varēja palikt tukšas. Tagad daudzi namīpašnieki ir attapušies. Lai telpas nestāvētu biedējoši tukšas, slēdzot līgumus, vienojušies, ka jāmaksā vismaz par komunālajiem maksājumiem, bet īres maksa ir gluži vai simboliska.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?