Bērnam gribas zināt
Bērnudārza Maziņš kā jūra dibinātāja pedagoģe ar 25 gadu stāžu Arita Lauka atzīst - lai kā bērnu sagatavotu, pirmā skolas diena viņam vienalga būs satraukuma pilna. Tāpēc bērni īpaši jāiedrošina tiem vecākiem, kuru mazuļi pēc dabas ir bailīgāki. «Pirms skolas sākšanās jāaiziet uz turieni apskatīties, ideālā variantā jāapskata klase un jāsatiek skolotāja,» iesaka pedagoģe. Tad pirmajā skolas dienā bērnam būs radies vismaz kaut kāds priekšstats. Šā iemesla dēļ daudzviet skolās jau no pavasara tiek rīkotas topošo skolēnu tikšanās, iepazīstināšana ar skolu un skolotājiem. Rīgas Franču liceja direktora vietniece Māra Kalniņa teic - tā var panākt, ka 1. septembrī bērni uz skolu nāk ar prieku.
«Lielisks palīgs iedrošināšanā būs arī bērna iesaistīšana mācību līdzekļu sagādē un kopīga mācību stūrīša iekārtošana,» saka A. Lauka. Vecākiem vajadzētu iepriekš pārrunāt arī jauno bērna dienas režīmu - cikos būs jāceļas, pa kādu ceļu būs jāiet uz skolu. «Ja bērnam tas viss būs zināms, viņš skolu gaidīs mierīgāk,» uzskata A. Lauka. Pedagoģe arī iesaka ar bērnu pārrunāt, kā vecāki paši savulaik sākuši skolas gaitas. Tomēr nevajadzētu aizrauties ar solījumiem, ka skolā būs tā vai šitā, jo gadu gaitā mācību sistēma mainās un nepārdomāti solījumi var bērnam likt vilties, teic A. Lauka.
Vajag mierīgus vecākus
Aptaujātie pedagogi teic, ka nereti tieši mazo pirmklasnieku mammas un tēti ir lielākie panikotāji, jo satraucas par saviem «mazulīšiem». Sevišķi uztraucas gados jaunie vecāki, kas paši vēl salīdzinoši nesen sēdējuši skolas solā, atzīst M. Kalniņa.
Arī Rīgas Valdorfskolas direktora vietniece Ilze Breidaka teic, ka tramīgo vecāku dēļ jau no janvāra rīkotas sapulces, iepazīstināšana ar mācību procesu, atvērtās stundas vecākiem. Arī mazie pirmklasnieki savā starpā pazīstami no maija, tāpēc vienīgais, kas viņus satrauc, ir vēlme ātrāk satikt klasesbiedrus.
Drabešu sākumskolas skolotāja Lija Janševska iesaka vecākiem nedomāt, ka skola ir vieta, kur kādu pārtaisa un pārmāca. Pedagoģe arī teic, ka pirmo klasi nevajag uztvert kā kaut ko ļoti akadēmisku, jo tā paredzēta, lai vēl izbaudītu bērnību un nostiprinātu bērnudārzā apgūto.