Taču visticamāk, ka nevaldāmie lingvisti atrastu kaut ko skanīgāku (automašīna taču!), taču pilnīgi pretēju īstajam nosaukumam, kā tas gadījies ar Stallones grāvējfilmu _The Expendables_. Mūsu kinoapritē tā lepni dēvējas _Neiznīcināmie_, kas, ja arī nav galīgi ačgārni, tad novirze par kādiem 120 grādiem vismaz. Militārā izpratnē «expendable» nozīmē zaudējumus, ar kuriem uzdevuma izpildes vārdā var nerēķināties - tajā skaitā arī personālsastāva zaudējumus. Par laimi, _Dacia Duster_ nekad nekļūs par «Atputekļotāju» vai ko tamlīdzīgi, jo ražotāja dotais nosaukums ir tikpat neaizskarams kā firmas logotips.
Cieti un purvā? Nē, mīksti!
Lai kā arī dažs smīkņātu par Dacia pirmā apvidus automobiļa vārdu, tas piestāv un pat labi skan. «Re, re, dasters atbraucis!» līksmi klaigā Gada auto žūrijas biedri. Nākamais prastākais sport-utility aiz krievu ņivas tika sagaidīts ar ovācijām, it kā būtu kas līdzvērtīgs Cayenne. Izskatījās, ka rumāņu džipiņš saraujas mazāks no tik negaidītas uzmanības. Taču paslēpties aiz lepnāku krosoveru platajām mugurām un spožajiem ģīmjiem vairs neizdosies. Duster gan ir gatavais Sprīdītis blakus lielajiem džipiem, tomēr tas ir gana prāvs auto (4,31 m) pat uz universāļa Logan MCV fona, tikai nemāk būt septiņvietīgs un divkameru ledusskapjus arī neved. Aprīkots ar tādiem pašiem motoriem, Duster atšķiras no sugasbrāļiem jau ar to, ka tam vispār ir dizains. Tas nekas, ka sakompilēts no sen neredzētiem apvidniekiem kā Nissan Xterra un tamlīdzīgiem. Platās riteņu arkas un paramilitārie izštancējumi aizmugurē signalizē, ka šis auto nav no «mīkstajiem». Bet gaita gan tam mīksta kā indiānim.
Grambām, nevis ātrumam
Tas, ka automobilim ir paaugstināts klīrenss (21 cm) un īsas virsbūves pārkares, ir tikai loģiski. Taču Duster vēl par procentiem piecdesmit palielina Dacia imunitāti pret sliktiem ceļiem. Tā amortizatoru gājiens teju pārspēj Nissan Qashqai, un bedres asfaltā līgani paliek nepamanītas. Par to jāmaksā ar ne pārāk precīzu vadāmību un ievērojamām sānsverēm, kas lielā ātrumā var kļūt pat bīstamas, tāpēc ar gāzes pedāli jārīkojas prātīgi. Drīzāk jāpieņem, ka Duster ritošā daļa konstruēta ar aprēķinu uz šķēršļu pārvarēšanu, turklāt tie var būt visai iespaidīgi, jo ražotājs apgādājis putekļu mašīnu ar negaidīti labām riepām Continental CrossContact. Tieši tādas pašas, tikai divreiz lielākas rūpnīcā dabū arī atsevišķi Cayenne un Touareg.
4WD nav obligāts
Nākamais «bonuss» ir pilnpiedziņas sistēma no Nissan X-Trail, kuru viegli atpazīt pēc grozāmā režīmu kloķa. Spējīgā transmisija automobili gan sadārdzina, tāpēc daudzi izvēlēsies priekšpiedziņas Duster - un nekļūdīsies. Galvenais ir augstums no zemes un riteņu gājiens, bet 4WD nepieciešams tikai Duster, kas veic specifiskus uzdevumus - velk piekabes, ved avārijas brigādes pie pārrautiem vadiem vai izklaidē vieglā off-road cienītājus. Pazemināto pārnesumu Duster, protams, nav, citādi automašīnas cena aizjoņotu pavisam nepareizā orbītā. Tā vietā Duster ir nenormāli īss pirmais ātrums, ko Dacia svētā nevainībā uzdod par bezceļa pārnesumu. Sākt braukt var uzreiz ar otro pārnesumu, taču kopumā pārnesumkārba ir tik «īsa», ka pilsētā dažreiz pat kaitina. Duster izmēri un potenciāls atspoguļojas arī patēriņā. Pa šoseju var iztikt ar 6 litriem uz 100 km, taču, tiklīdz vairāk pieduraties pedālim vai apdzenat autobusu, borta dators sāk nepielūdzami skaitīt: 6,2... 6,3 un tā uz augšu. Pilsētas norma 1,5 litru dīzelim ir 8 litri, un tas liek vēlreiz apsvērt 1.6 benzīna versiju. Tā ir jūtami lētāka un diez vai daudz rijīgāka, tomēr ne tik dinamiska un, pēc pārdevēju vārdiem, arī ne tik piemērota 4WD sistēmai.
Auto nebaltai dienai
Duster ir pavisam jaunas kategorijas auto, kas liek paskatīties uz Dacia marku citām acīm. Labāka skaņas izolācija un augstāka sēdpozīcija ceļ pašapziņu. Tā ir pirmā Dacia, kuru pamana un par kuru apjautājas «nu kā»? Tā ir pirmā Dacia ar aizkustinošu mēģinājumu individualizēt salonu ar šokolādes krāsas plastmasu. Tā ir pirmā Dacia ar ESP standartā, kaut arī tikai 4WD versijām. Tā ir pirmā Dacia vispār, ko pārdos Apvienotajā Karalistē. Tā ir pirmā Dacia, uz kuru grib pārsēsties citu Dacia īpašnieki. Un tā ir kārtējā Dacia ar draņķīgu radio un gumijas zābaku oderes «aromu», atslēdzot durvis no rīta. Tas ir godīgs un praktisks automobilis, kurā daudz kas izgatavots «pa lēto», jo tā jau arī bija iecerēts. Duster neliek vilties tāpēc, ka no tā gaida tik maz, ka vienmēr saņem vairāk. Un, kaut arī iecerēts kā lauku auto, Duster uzprasās uz otrās mašīnas vietu garāžā blakus kaut kam ar zemprofila riepām un 200 zirgspēkiem.