Eiropas Ford dzimtenē Vācijā puse pārdoto Focus ir Turnier jeb ar universāļa tipa virsbūvi. Pie mums pircēju simpātijas tomēr pieder hečbekam, taču Focus ar «garo aizmuguri» arī nav nekāds retums. Dabiski, ka šai virsbūvei ir vieta jaunā Focus dzīvē, tāpēc pie pirmās izdevības ar to izbrauca arī AutoDiena.
Pamatīgs kā maizes klaips
Focus universālis ir gandrīz 20 centimetru garāks par hečbeku, un to var redzēt. Pirms desmit gadiem tādu auto mierīgi varētu noturēt par piederošu vidējai jeb Mondeo klasei. Focus dažādi vērtētais dizains radījis ļoti masīvu aizmuguri, un, atverot bagāžnieka vāku, sākumā ir sajūta, it kā jūs atvērtu sarkofāgu vai vismaz kārtīgu pūralādi. Lukturi izvietoti ierasti horizontāli, kas konservatīvākiem ļaudīm patīk labāk par hečbeka neparasto optiku, kura gluži kā jūras radījums ieķērusies automašīnas stūrī. Par spīti iespaidīgam virsbūves apjomam, Focus Turnier bagāžnieks nav klases rekordists. Tā izmēri variē no 476 līdz 1516 litriem, un skaidri redzams, ka daļu praktiskās ietilpības noēdusi elegantā bagāžnieka apdare. Kopumā Focus universālim piemīt patīkama praktiskuma aura, turklāt nekad nerodas sajūta, ka auto ir par mazu. Iznākot agrā rītā no mājās un ieraugot mašīnu rāmi stāvam rasainajā zālē, gribas pieiet tam klāt, uzsist pa platajiem sāniem un uzmundrinoši norūkt: «Tu esi krietns vāģis!»
Tikai galvenās lietas
Pie Focus formām bagātā paneļa, kas burtiski mācas virsū ar dažādiem izvirzījumiem, līkumiem un leņķiem, pamazām jau esam pieraduši, un resnā stūre tīri labi piestāv mazliet fermeriskajam Turnier. Testētajā auto nebija neviena no trīspadsmit radariem un drošības sistēmām, kas ļāva koncentrēties uz ikdienišķākiem sīkumiem. Paradoksālā veidā viens no vienkāršākajiem Focus izpildījumiem spēja mazpamazām iepatikties un radīt omulīgu sajūtu. Lielāks garums un svars, kas patīkami atsaucas stūrē, atstāj tāda pamatīga, kā mēdz teikt, «zemes» auto iespaidu. Focus piekare mīkstina bedres un zemesceļu rises, bet uz šosejas atgādina, ka šī joprojām ir viena no progresīvākajām piekarēm kompaktklasē. Ja Focus varētu nopirkt speciālās salona smaržiņas kā franču automašīnām, Turnier piestāvētu svaigi ceptas rupjmaizes aromāts.
Bez turbīnas nekādi
No kopējās ainas izkrīt tikai 1,6 litru benzīna motors. 1230 kg (bez kravas) smagam universālim tas ir par vāju. Daļu skumjās dinamikas var norakstīt uz to, ka auto bija pilnīgi jauns, taču ar konkrēto Focus radās reālas grūtības paātrināties pret kalnu. Parasti tas arī nav nepieciešams, taču sajūta, Rīgā izgriežoties no Eksporta ielas puses uz Vanšu tiltu un secinot, ka auto nespēj laikus aizmukt no «sacīkšu braucējiem», kas melnos mersedesos tuvojas no Nacionālā teātra krustojuma, nav no patīkamajām. Tā kā universāli nepērk, lai brauktu tukšā, 105 zirgspēku motora (Ls 12 280) vietā noteikti jāizvēlas 125 ZS versija (Ls 12 690), bet visiem apstākļiem pietiekamu dinamiku nodrošinās tikai dīzelis vai kāds no lieliskajiem EcoBoost benzīna turbomotoriem (no Ls 13 990), vēl jo vairāk tāpēc, ka vislētākais Turnier ar dīzeli nav daudz dārgāks par kūtro benzīnnieku - 12 690 latu. Vēl gribētos pārmīt pāris vārdu ar to, kurš taisījis Focus lukturus, un pajautāt, kāpēc tālā gaisma tik maz atšķiras no tuvās.
Māna ar greznību
Lai gan kompaktu universāli grūti iztēloties iekārotas kulta mašīnas lomā, Ford laikam būs viens no retajiem, kas uzdrīkstēsies. Paredzēts, ka Frankfurtes izstādē debitēs Focus Turnier ST. «Vagons» ar 250 zirgspēkiem izklausās traki, tāpēc interesanti. Ford konkurentam Opel šī recepte vairs nav jaunums, ja atceramies kādreizējo Opel Astra Variant OPC ar 200 zirgspēkiem. Tagad astrai nav nedz Variant (universāli sauc par Sports Tourer, kas nav nācis par labu bagāžnieka ietilpībai), nedz OPC (pagaidām), taču tas viss nenozīmē, ka Astra atvadījusies no jaudas. Gluži pretēji - Opel rīcībā ir pat divi dažādi benzīna motori ar turbīnām un jaudu no 120 līdz 180 ZS, kas aptuveni atbilst Ford EcoBoost piedāvājumam. Taču Ford pagaidām nepiedāvā «automātus», savukārt Opel bija gatavs izsniegt baltu kā sniegs Astra universāli ar 140 zirgspēkiem un sešiem ātrumiem, un diviem pedāļiem. Lai gan uzreiz jāteic, ka tik grezna Astra par vismaz 20 000 eiro ir drīzāk dekorācija, kuru Latvijā diez vai kāds pirks, automašīna parādīja sevi no vislabākās puses. Kārtējo reizi apstiprinājās, ka Astra labāk brauc ar benzīna motoru nekā dīzeli, turklāt automātiskā kārba šoreiz izrādījās perfekti pieskaņota mazizmēra turbo. Tomēr maksāt liekus 1000 eiro par ātrumkārbu automašīnā ar sākotnēji utilitāru ievirzi diez vai ir vērts. 5