Katru gadu Amerikā novembra pēdējā ceturtdienā tiek svinēta Pateicības diena un dienu vēlāk, tā dēvētajā Melnajā piektdienā, oficiāli sākās Ziemassvētku iepirkšanās sezona. Tā ir Melnā piektdiena tādēļ, ka veikaliem šī ir ienesīgākā diena gadā, bet grāmatveži var būt samērā droši, ka šajā vakarā atskaite nebūs mīnusos jeb «sarkanajā zonā». Pēdējos gados arī arvien biežāk dzirdam par kiberpirmdienu. Trīs dienas vēlāk, piemērojoties laikiem, atlaižu trakums sākas internetā. Tas viss turpinās līdz 26. decembrim, kad iepirkšanās drudzi noslēdz beidzamais jaunu atlaižu raunds.
Pēdējā laikā Melnās piektdienas nozīmīgums ir tikai pieaudzis. Ņemot vērā ekonomisko krīzi, cilvēki arvien vairāk meklē iespējas ietaupīt, īpaši pirms Ziemassvētkiem. Pie dažiem lielveikaliem viņi stāvēja rindā trīs vai četras dienas iepriekš, pat nakšņoja teltīs, lai pirmie tiktu pie pievilcīgākajiem piedāvājumiem agrā rītā pēc veikalu atvēršanas. Supermārketu ķēde Target šogad reklamēja, ka piektdien strādās jau četros no rīta. TV reklāmās histēriska blondīne treniņtērpā vingroja, gatavojoties iepirkšanās drudzim. Hanteļu vietā viņa izmantoja pārpildītus iepirkumu groziņus, skrēja, stumjot ratiņus, un mēģināja no galvas iemācīties atlaižu cenrādi.
Pat ja iepirkšanās sezona oficiāli sākas piektdienā, mūsdienās atlaides ir krietni agrāk. Komersanti cenšas pagarināt peļņas laiku, cik ilgi vien var. Biju iepirkties jau nedēļu agrāk, lai sev sameklētu jaunu ziemas garderobi, un nemaksāju pilnu cenu nevienu reizi, pat precēm no jaunākajām kolekcijām. Atlaides svārstījās 10% līdz pat 50% procentu robežās. Pie kases man iedeva kaudzi kuponu un pat dāvanu kartes, lai es atnāktu vēlreiz, tieši Melnajā piektdienā baudīt vēl lielākas atlaides un krietni iespaidīgāku izvēli.
Brīdī, kad šo rakstu, vēl nezinu, vai būšu piedalījies piektdienas iepirkšanās trakumā. Noteikti necelšos nakts vidū, lai stāvētu rindā pie kāda veikala: man tik neatliekamas vajadzības nav. Bet zinu arī, ja būšu slinkojis gultā pārāk ilgi, tad plaukti būs jau pustukši un iekārojamākās preces pārdotas. Būtu žēl izmest atkritumos visus kuponus un dāvanu kartes! Varbūt gaidīšu līdz kiberpirmdienai, jo tad varēšu iepirkties pidžamā, un man preces piegādās pie durvīm. Daudz vilinošāk!