Pieskrūvēt mazam trīscilindru motoram vēl mazāku kompresoru - tas izklausās pēc aviomodelisma. Tomēr tas ir tieši tas, ko paveicis Nissan, turklāt industriālos mērogos. 1,2 litru dzinējs, kas aprīkots ar pievadkompresoru (to piedzen nevis atgāzes, bet caur mehānisku pārvadu pats motors), attīsta 98 zirgspēkus parasto 80 vietā. Vai tiešām bija vērts tā pūlēties 18 zirgspēku dēļ, turklāt vēl tik necilā automašīnā kā Nissan Micra? Zirgspēku dēļ nē, bet ekoloģijas dēļ gan. Automobilis ar garo nosaukumu Micra DIG-S Pure Drive - DIG-S nozīmē Direct Injection Gasoline -Supercharged - uz vienu kilometru izmet atmosfērā tikai 95 gramus CO2, kas ir pat labāk nekā mazauto ar dīzeļdzinēju.
Siltāks par dīzeli
Nissan atklāti pozicionē DIG-S kā dīzeļa alternatīvu, solot tikpat zemu patēriņu, taču labāku dinamiku un par 15% zemāku cenu. Micra DIG-S patiešām ir lētāka par salīdzināmu dīzeļa modeli un arīdzan godalgoto divcilindru brīnumu Fiat 500 Twin-Air, tikai mums no tā ne silts, ne auksts. Jauni moderni mazauto mūsu pircējiem nav pa kabatai, bet vienīgajam ģimenes auto Micra ir izteikti par mazu. Nodokļu klimats pagaidām vāji motivē pāriet uz mazākiem auto, savukārt tam īstajam klimatam ar sniegu un salu automašīnas ar maziem motoriem ir diezgan nepiemērotas. Nissan pat atzīst, ka Ziemeļvalstīs uz 95 gramiem CO2 var cerēt tikai Dānija, jo vēsākās valstīs DIG-S oriģinālā versija ziemā nespēs piesildīt salonu, tāpēc gan somiem, gan latviešiem tiks piedāvāta elektroniski «siltināta» Micra. Somi par DIG-S ir mērenā sajūsmā, jo jau paspējuši pieredzēt, ka modernie 1,4-1,6 litru dīzeļi no titulētiem ražotājiem nespēj piesildīt Lapzemē ekspluatēto automašīnu salonus. Vislētākā Micra DIG-S Visia par 8020 latiem pie mums nebūs nopērkama, viss sākies ar 8520 latu vērto Accenta.
Sports taupības apstākļos
Taču automašīna nav pliki skaitļi un nodokļi, tas ir transportlīdzeklis. Atšķirībā no kritiķiem, kas peļ jaunās Micra izskatu kā pārlieku samierniecisku (salīdzinot ar iepriekšējo), mazais Nissan man šķiet samērīgs, glīti nostrādāts, turklāt izteikts uniseksa produkts bez koncentrēšanās uz noteiktu auditoriju. DIG-S papildus noformēts ar jumta spoileru, lietajiem diskiem un zemas rites pretestības riepām. No lētām plastmasām saliktais salons kontrastē ar kvalitatīvo ārieni, turklāt visnepievilcīgāk izskatās klimata iekārtas rimbulis. Kāda vaina bija iepriekšējās Micra «ziloņkaula» taustiņiem? Turpretim stūrei ir pat nedaudz sportisks dizains, un sēdekļi visdārgākajā Tekna izpildījumā arī pretendē uz nelielu šiku.
Piekare netiek līdzi
Pēc Fiat Twin-Air fenomenālās skūtera dinamikas Nissan DIG-S vairs nespēj pārsteigt ar maza motora necerēto uzrāvienu. Lai gan mehāniskajam kompresoram nav turbokompresora inerces, turklāt tā iesaistīšanos kontrolē elektromehānisks sajūgs, motors jāgriež no sirds. Pie zemiem apgriezieniem vilkme ir slābana, bet krustojumos pakalpīgi nostrādā start/stop sistēma. Trešo reizi veicot vienu un to pašu testa apli Potsdamas apkaimē, secinājām, ka dinamisko iespaidu bojā pārāk mīkstā Micra piekare. Sportiskās ambīcijas vajadzēja papildināt ar stingrākām atsperēm, citādi iznāk, ka kompresoram, sasniedzot šņācošu krešendo, nākas atkal atlaist gāzi, jo, lūk, tajā slaidajā līkumā ar Micra mīkstajām «kājiņām» nu nekādi neierakstīsimies. Kompresormotors labi palīdz Micra turēties līdzi plūsmai uz šosejas, taču vēja troksnis drīz vien liek samazināt ātrumu un pārvākties uz mājsaimnieču joslu. Tajā pašā josla brauc arī ar ekoidejām apsēstie dāņu žurnālisti, kam izdodas uzstādīt ekonomijas rekordu - 4,3 l/100 km. Cilvēkiem, kas pagaidām nav gatavi atteikties no modificētas pārtikas, izdodas nobraukt ar 5,8-6 litriem. Arī nav slikti.
Kompresors vēl var noderēt
Un tomēr - kāpēc Nissan tā pieķēries kompresoram, turpretim citi mazlitrāžas motoru ražotāji, piemēram, Volkswagen, no tā atsakās? Kā izrādās, kompresors daudz labāk nekā turbīna iederas dzinēja efektivitātes paaugstināšanā. Trīscilindru motors ir know-how nesējs, jo bez tiešās degvielas iesmidzināšanas Nissan tajā ieviesis t. s. Millera ciklu, kas pie zemiem apgriezieniem samazina zudumus gaisa iesūkšanas taktī un, starp citu, tiek izmantots arī hibrīdauto Toyota Prius motorā. Nissan inženieri centušies samazināt arī berzes zudumus, izstrādājot īpašu sadales vārpstu pārklājumu diamond like carbon coating. Galu galā motora iekšējo berzi izdevies samazināt par 23%, kas ir satriecošs rezultāts, ja vien ir patiess. Tādējādi izskatās, ka Nissan vienkārši izvēlējies neievērojamo Micra kā placdarmu jaunu motora tehnoloģiju izmēģināšanai, un veiksmes gadījumā DIG-S var sasniegt arī citus modeļus, bet aprobētās degvielas ekonomēšanas metodes attiecīgi ieviestas arī lielākos motoros. Gaidām ar nepacietību.