Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +15 °C
Daļēji saulains
Sestdiena, 28. septembris
Sergejs, Svetlana, Lana

Patīk izgudrot! Bet pirmo reizi ticis tik tālu

Jau bērnībā atceros vecākus sakām, ka pērkona laikā auto ripo labāk. Lietus laikā dažādu apstākļu dēļ dzinējs darbojas klusāk, strādā vieglāk, motors labāk sadedzina degvielu. Tad kāpēc neradīt motoram imitāciju, ka lietus vai pērkona laiks ir visu laiku? Par jonu ģeneratora iekšdedzes dzinēju un apkures katlu darbības efektivitātes uzlabošanas ideju stāsta enerģētiķis, inženieris Pēteris Liopa.

Pētera un viņa kolēģu izgudrojums tika prezentēts Izgudrotāju dienas izstādē, pētnieki arī aktīvi sadarbojas ar Latvijas Izgudrotāju biedrību. Sadarbībā ar šo organizāciju Diena aizsākusi jaunu rakstu sēriju, kurā stāstīs par Latvijas izgudrotājiem un viņu radītajām lietām.

Pēteris atzīst, lai ideju ieviestu praksē, nācies mazliet palauzīt prātu. Ja nebūtu sākusies dižķibele, diez vai doma par jonu ģeneratoru tiktu īstenota. Krīze esot liels virzītājspēks domāt, kā uzlabot dzīves kvalitāti, mazinot resursu patēriņu. «Kad ierīci izmēģināju pats savā auto, rezultāts mani pārsteidza, degvielas patēriņa kritums bija ievērojams. Arī spēkrata motors strādāja vieglāk, motors rūca klusāk,» stāsta Pēteris. Viņš savu izgudrojumu uzstādījis arī paziņam, kurš ik dienas ar auto mēro ceļu no Rēzeknes uz Vecumniekiem. Arī šis vīrs par jonu ģeneratora radīto efektu bijis sajūsmā, mēnesī ieekonomējis 150 litru degvielas, tāpēc šo ierīci uzstādījis arīdzan traktoram.

Pēteris skaidro, ka no izgudrojuma idejas līdz ierīces sertificēšanai un nonākšanai tirgū ir garš pētījumu process. Tādēļ pie jonu ģeneratora pilnveides piesaistījās fiziķis - trīsdesmit gadu vecais Mārtiņš Vanags. Lai gan ģenerators ir patentēts, ierīce veiksmīgi izgājusi jau vairākus testus, kuros atklājies tās lietderīgums, vēl jānovērš apdrošināšanas riski - iekārta jāsertificē. Mārtiņš spriež, ka līdz ģeneratora nonākšanai tirgū vajadzīgs vēl vismaz pusgads.

Būs negaiss!

Ejam skatīties ģeneratoru! Pēteris paceļ automašīnas motora pārsegu un rāda savam dzelzs rumakam uzstādīto nelielo ierīci. «Uzliekot šo, mainās degvielas sadegšanas vide. Tā kļūst aktīvāka,» viņš skaidro agregāta darbības principus. Laboratoriskie pētījumi rāda, ka jonu ģeneratoram ir vairāki plusi. Ar to par 40% samazinās izplūdes gāzes, vieglāk auto iedarbināt aukstā laikā, palielinās mūža garums eļļai, samazinās tās patēriņš, par 10% pieaug motora jauda, par 5%novērota degvielas ekonomija. Lai nodemonstrētu, kā darbojas jonu ģenerators, Pēteris no auto salona izņem vēl vienu eksemplāra prototipu, aši pie motora pieknipsē vadiņus, un ģenerators sāk darboties. Zinātnieks aicina pielikt tuvāk degunu ierīcei un paostīt gaisu. Jā, pūš gluži kā no propellera, un gaiss smaržo kā lietus laikā. Sajūta, ka tuvojas negaiss! Jonu ģeneratora jonizācijas kamerā tiek panākta jonizētā gaisa virziendarbība jonu vēja veidā. Iekšdedzes dzinējos jonu ģeneratoram jonizācijas kamerā papildus tiek smidzināts ūdens tvaiks, kas tiek sadalīts jonos OH-, H+, O un citos.

Labas atsauksmes

Jonu ģenerators testa režīmā uzstādīts jau 300-400 automašīnām. 90% gadījumu šoferu atsauksmes esot labas. Pēteris atklājis, ka par ģeneratora neefektivitāti bieži sūdzoties tie, kuri šo ierīci saviem auto uzstādījuši paši - un neveiksmīgi, pagarinot vadiņus vai citādi uzfrišinot. «Ja ģeneratoru uzstādu es pats, neko nemainot sistēmā, tas strādā kā smērēts,» viņš saka. Arī Mārtiņš piebilst - lai izgudrojums darbotos, kā nākas, svarīgi to uzlikt pareizi, kas nemaz neesot sarežģīti. Auto šo iekārtu adaptējot veiksmīgi. Tiem, kuri jonu ģeneratoru pamēģinājuši un apgalvo, ka liela labuma no ģeneratora nav, Pēteris iesaka - nu tad ņemam to nost! «Vīri nepiekrīt, un pēc laika pie manis vēršas viņu draugi, gribot tādu ierīci arī sev,» smej izgudrotājs. Pēteris stāsta, ka kāds viņa paziņa piedalās autosacīkstēs un jona ģeneratora uzlikšana palīdzējusi puisim izcīnīt godpilno trešo vietu, lai gan puisis azarta garšu sacīkstēs bauda tikai pirmo gadu. Jonu ģenerators palielina motora jaudu, saka pētnieks.

«Tomēr ir daži laboratoriskie pētījumi, kuri diemžēl neuzrāda nekādu šīs ierīces lietderības efektu. Mūsu spēks būs lielāks, kad sapratīsim, kāpēc dažkārt šai ierīcei nav nekāda efekta,» skaidro Mārtiņš. Tāpēc, lai gan praksē un arī laboratoriski jonu ģeneratora lietošana norāda uz vairākiem plusiem, ierīce vēl tiek testēta.

Par trūkumu varētu uzskatīt īso jonu ģeneratora mūžu. Ar to var nobraukt 20 000 kilometru, tomēr zinātnieki ir pārliecināti, ka šai ierīcei ir nākotne. Degvielas ekonomijas ziņā jonu ģenerators varētu konkurēt ar tagad tik populāro gāzes iekārtu automašīnās, kuras uzstādīšana motora mūžam dažkārt ir bijusi liktenīga. Šādu pat kurināmo resursu ekonomiju varētu rast, ja jonu ģenerators tiks adaptēts apkures katliem, spriež zinātnieki. Arī pie šīs idejas ieviešanas praksē pētnieki cītīgi strādā. «Es pabeidzu vienu projektu un sāku citu. Man patīk izgudrot. Taču šis ir pirmais gadījums, ka mans izgudrojums, izejot visus posmus, nonāks līdz tirgum,» atzīst Pēteris.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?