animācijas filmu _Gardēdis_). Droši vien daudz ko teikt būtu arī šoferiem, skatoties, kā filmās galvenās varones, izplūdušas asarās un izmisīgi grozīdamas stūri, vālē pa idilliski taisnu klusu šoseju, kur, vadoties pēc redzamā, viņām savos auto vajadzētu griezties kā vilciņiem.
Zem lupas
Lai nu. Pasmējāmies, papukojāmies mājas kārtībā un aizmirsām. Daudz nopietnāka saķeršanās mākslas pasaulei ar «īsto» iznākusi Anglijā.
Sašutuma krustugunīs nonācis režisora Darena Aronofska psiholoģiskais trilleris Melnais gulbis (ASV) ar Natāliju Portmenu galvenajā lomā, filma, ar kuru 2010. gadā tika atklāts 67. Venēcijas kinofestivāls. Laikraksta Guardian (5.I.2011) rubrikā Par to runā visi baleta kritiķe Džūdita Makrela aptaujājusi britu profesionālā baleta krējumu: cik reālistiska ir filma? Eksperti zem profesionālās atbilstības lupas kā uzcītīgi grāmatveži ņēmušies ķidāt filmu bez mazākās humora izjūtas, it kā paši nekad dzīvē nebūtu saskārušies ar jēdzienu «mākslinieciskā nosacītība».
Svētākajās profesionālajās jūtās ir aizskarta Karaliskā baleta primabalerīna Tamāra Roho: «Natālijai Portmenai ir jāstrādā ar savu port de bras. Man tiešām bija problemātiski skatīties šo filmu, kur Ņinas lomai izvēlēta aktrise, nevis dejotāja, - šķiet, režisors domā, ka var dažos mēnešos iemācīt profesiju, kas prasa gadus, lai vismaz to saprastu, par izcilību nemaz nerunājot. Filma iemieso visas iespējamās klišejas par baletu. Ja jūs gribat parādīt baleta tumšo pusi, dariet to pamatīgi - nerādiet mums tikai tos kadrus, kuros balerīna pēkšņi sāk vemt.»
Pretīgā sagrozīšana
Filma Melnais gulbis laikraksta Guardian rakstā tiek salīdzināta ar Romāna Polaņska klasisko šausmu filmu Rozmarijas bērns (1968. gads, galvenajā lomā - Mia Ferova), jaunās sievietes šausminošajā portretā saskatot radniecību: kā viņā aug vājprāts, iesprostotai sāpēs un klaustrofobiskās bailēs. The New York Observer dejas kritiķis vaino Darenu Aronofski par «veco pretīgo baleta mākslas sagrozīšanas rezumējumu» un baleta mākslas «kā sadomazohistiska ceļojuma» portretējumu. «Vienīgie cilvēki, kas šajā filmā jūtas kaut cik labi, ir tie, kuri nodarbojas ar seksu,» sarkastiski piebilst Tamāra Roho.
Taktiskāk, lai arī līdzīgu viedokli pauž vēl viena Karaliskā baleta dejotāja Lorēna Katbertsona: «Skatoties šo filmu, vēlējos, lai es nebūtu dejotāja un varētu to ieraudzīt no cita redzes leņķa. Natālija Portmena ir satriecoša aktrise, un es saprotu, kāpēc viņa piekrita lomai. Tomēr pat tik labai aktrisei kā viņa nav iespējams izskatīties kā profesionālai dejotājai. Esmu pārliecināta, ka filmas veidotāji būtu varējuši atrast līdzīga kalibra dejotāju, kas varētu tēlot šo lomu.»
Jāšaubās gan, vai savukārt kritiķi un profesionālā aktieru cunfte būs vienisprātis, ka katrā baleta kolektīvā slēpjas pa Natālijai Portmenai?...
Nav komplimentāra
Tuvāk asās reakcijas kodolam var nonākt, ja konfrontē Karaliskā baleta premjera Edvarda Votsona sarūgtinājuma pilno secinājumu «skumjākais, ka šī filma neparāda, kāpēc mums balets ir tik īpašs un kāpēc mēs esam ar mieru tik smagi pūlēties» ar Dienas kinokritiķes Ditas Rietumas komentāru.
«Mākslinieki ir jūtīgi. Tā ir bijis vienmēr. Tiklīdz filmā ir kādas profesijas tuvplāns, tās pārstāvji ņemas, ka tā nav taisnība,» saka Dita Rietuma. Viņai šķiet, ka saniknotie britu baletdejotāji nav sapratuši filmas būtību. «Tas nav būtiski, vai Natālija Portmena ir par sīku vai nav Melnajam vai Baltajam gulbim vai cik profesionāli vai neprofesionāli viņa izpilda kaut kādus tehniskus baleta soļus, - stāsts ir par dēmonu dzimšanu trauslā dvēselē.» Kinokritiķi šāda profesionālās vides reakcija nepārsteidz, jo filma neesot komplimentāra. «Tā ir skarba filma. Tajā nav nekādas baleta glamurizācijas. Jā, tā ir arī fizioloģiski šokējoša. Tomēr stāsts ir loģisks un mērķtiecīgs.» Dita Rietuma atgādina, ka līdzīgu polemiku savā laikā izraisījusi arī filma Anna Pavlova, kad baletnieki arī šausminājušies par nepiemērotu aktrises izvēli.
Protams, drošāk ir skatīties dokumentālās baleta filmas ar Mihailu Barišņikovu vai Billiju Eliotu, kas pamanījās izsprukt no baleta profesionāļu svētajām dusmām.