Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +7 °C
Skaidrs
Svētdiena, 29. septembris
Mihails, Miķelis, Mikus, Miks

Skatiena restaurācija

Kim? otrā stāva izstāžu zālēs apskatāmas divas izstādes, kas tiecas komentēt mākslinieka dzīvi un darbu attēlu plūdu apstākļos. Romāns Korovins «iziet» no fotogrāfijas, Inga Meldere - no glezniecības kā no tradīcijas, kā no drošām mājām. Tur pieejami iepriekš aprobēti noteikumi un paņēmieni, ko cienīt un apšaubīt, kā arī lietot un nelietot.

Ingas Melderes (1979) personālizstāde Unwritten jeb Neuzrakstīts lika padomāt par diviem visai pretrunīgiem aspektiem - vienlaikus bērnišķību un pragmatismu. Manuprāt, kaut kur tiem pa vidu slēpjas Melderes darbu pievilcība vai precīzāk - ievilcība. Pragmatisms tāpēc, ka šīs gleznas - nelielas skičveidīgas impresijas - iekļaujas nu jau stipri populārā un no skatītāja viedokļa gandrīz vai nolietotā metodē. Pārveidojot fotogrāfijas terminu «momentuzņēmums», iznāktu tāda kā momentglezniecība. Tomēr atšķirībā no fotogrāfijas, kurā tvertais brīdis vienmēr ir konkrēts, glezniecības privilēģija un sodība ir jau sākotnēja nenoteiksme, kam piešķirtais apveids veiksmīgajos gadījumos ietver vienlaikus arī grūti izstāstāmu saturu.

Ingas Melderes daiļradē šāda interese ir konsekventa. Kopš pirmajām publiskajām skatēm viņas darbi atsaucas vai nu uz attēliem no sava ģimenes fotoarhīva, vai arī uz atmiņām, par kurām var arī nebūt attēlu liecību. Bet šīs izstādes darbi, kas tapuši rezidencēs Helsinkos un Strasbūrā un šovasar bija redzami Viļņas 14. starptautiskajā glezniecības triennālē, ir citādi. Iepriekš rakstot par Viļņas triennāli, iedomājos, ka tas ir tāds kā iedomāts visu cilvēku kopīgs ģimenes albums, kas liek jūtīgi reaģēt uz Ingas gleznotajām ainām.

Izstādē redzamas ap trīsdesmit eļļas gleznas. Izstādes kuratore Iliāna Veinberga tajās saskata «cilvēciskā stāvokļa sensitīvu tvērumu» un komentē, ka «radošā procesa katalizators ir māksliniece pati - piedzīvojumi un pārdzīvojumi, pieredze, ne vienmēr vārdos formulējama «zināšana», kas uzmanīga, bet nepiespiesta vērojuma laikā saslēdzas ar kādu ārējās informācijas plūsmā esošu detaļu - attēlu vai kādu īpatnēju niansi tajā, skaņu, vārdu, darbību. Klejojums realitātē un pieturas punktu meklējumi.»

Ir dīvaini atskārst, ka, ar līdzīgiem nodomiem lietojot to pašu metodi, māksliniekiem gadās arī radīt darbus, kas neko neliek just. Par atšķirībām varēja pārliecināties gan Viļņā, gan tepat Rīgā izstādē Pilsētas bērni LNMM izstāžu zālē Arsenāls. Arī Ingas Melderes «neuzrakstītajās» gleznās pieslēgums mūsu visu iluzorajam albumam notiek ar mainīgiem panākumiem. Tomēr, manuprāt, to ir vērts izbaudīt. Turklāt atšķirībā no Viļņas, kur nelielās glezniņas bija izkārtotas kopīgā plājienā un dažas no tām tik augstu, ka pat grūti saredzēt, Spīķeros tās izliktas rindiņā pa baltās telpas perimetru, mazliet zemāk par ierasto acu augstumu. Uztvēru to kā neuzkrītošu aicinājumu skatīties ar sirdi, lai ko arī katrs ar to saprastu. Līdzība ar kopīgo ģimenes albumu paskaidro arī bērnišķīgumu - kā bērns, raugoties savu vecāku kāzu foto, mēģina atcerēties par sevi ko būtisku, ko nekad nav redzējis, tā gleznotāja mēģina atcerēties, restaurēt kaut ko kopīgi, cilvēcīgi svarīgu.

Restaurēšana Ingai Melderei piedienas - viņa strādā Latvijas Mākslas akadēmijas Restaurācijas nodaļā un pasniedz laikmetīgās mākslas konservācijas kursu. Turklāt no šodienas Nabaklab izstāžu zālē skatāmas gleznas no mākslinieces kolekcijas - draugu un līdzgaitnieku darbi, ko vienojot «tajos atrodamā citādība (..), apzināti radīta infantilitāte.» Daiga Krūze, Ēriks Apaļais, Kaspars Groševs, Anda Lāce un citi - kopā ar kolekcijas īpašnieces Ingas Melderes darbiem savdabīga un alternatīva versija «oficiālajiem» jaunajiem pilsētas gleznotājiem turpat netālu Arsenālā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Ingas Melderes personālizstāde Unwritten/Neuzrakstīts kim? izstāžu zālē Spīķeros līdz 13. februārim

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Taisnība par acīm!

Vēsturnieks un ekspolitiķis Atis Lejiņš par latviešu Odiseju, Saeimas troksni un par to, kāpēc notiek revolūcijas.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?