Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +10 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 1. oktobris
Lāsma, Zanda, Zandis

Zāļu reklāmas aicina slimot

Šonedēļ Rīgā risinājās organizācijas Veselības projekti Latvijā rīkota diskusija Vai Latvijā iespējama saprātīga zāļu lietošana? Tajā piedalījās arī divas starptautiskas organizācijas Health Action International (HAI) ekspertes - Terēze Leonardo Alvesa un Barbara Minca, arī Britu Kolumbijas universitātes profesore. HAI mērķis ir sekot līdzi Eiropas zāļu politikai. Tā apvieno zinātniekus, fondus vairāk nekā 70 valstīs un nesaņem finansējumu no farmācijas kompānijām.

T.A.Alvesa un B.Minca Rīgā runāja par zāļu slēptās reklāmas veidiem un zāļu lietošanas problēmām Eiropā. ES likumdošanā patlaban aktuāls ir jautājums, vai atļaut, ka patērētāji tiek «nodrošināti ar informāciju» par recepšu zālēm. Faktiski runa ir par recepšu medikamentu reklāmu, kas līdz šim plašai auditorijai atļauta tikai ASV un Jaunzēlandē. Latvijas nostāja: nav pieļaujams, ka zāļu tirdzniecības atļaujas turētājam tiek dotas tiesības informāciju par recepšu zālēm pasniegt citādā veidā, nekā tā ir zāļu aprakstā, marķējumā un lietošanas instrukcijā.

Kādas būs sekas, ja direktīva, kas ļauj reklamēt recepšu zāles, tiks pieņemta?

T.L.Alvesa. Recepšu zāļu reklāma ir bīstama, jo stimulē pacientus vērsties pie ārsta un jautāt pēc konkrēta medikamenta. To pierādīja arī pētījums Amerikā. Pagaidām ES ir aizliegts reklamēt recepšu zāles. Taču 8.- 9.jūnijā Eiropas veselības ministri tiksies, lai diskutētu, vai aizliegumu nemainīt. Farmācijas kompānijas vēlas recepšu zāļu reklāmu pasniegt «nevis kā reklāmu, bet kā informāciju sabiedrībai». Taču tā nevar būt patiesa, jo nav neatkarīga. Kompāniju mērķis ir produktu pārdot, un «informācijā sabiedrībai» blaknes netiks aprakstītas.

Vai bezrecepšu medikamentu reklāmu vajadzētu ierobežot?

B.Minca. Domāju, vajadzētu ierobežot. Piemēram, noteikt, kurā laikā reklāma tiek pārraidīta TV, cik bieži tiek atkārtota. Neesmu redzējusi pozitīvu reklāmas piemēru bezrecepšu zālēm. Reklāma TV dod emocionālu vēstījumu. Cilvēki domā, ja bezrecepšu zāles var iegādāties tik viegli, tātad tās ir nekaitīgas.

T.L.Avesa. Arī bezrecepšu zāles ir zāles - ķīmiskas vielas, kuru nepareiza lietošana var apdraudēt veselību, dzīvību. Arī populārās sezonālās zāles, piemēram, pret saaukstēšanos, var pārdozēt.

Vai reklāma var izglītot pacientu?

B.Minca. Reklāmas mērķis ir produktu pārdot. Tādēļ tā vienlaikus nevar būt objektīva. Pacientam grūti izšķirt, kas ir patiess reklāmā, kas - tikai reklāmas triks. Tāpēc viņam noteikti vajag objektīvu, neatkarīgu un nekomerciālu informācijas avotu par zālēm. Ja cilvēks ir slims un meklē risinājumu, reklāma vienmēr propagandēs, ka šis ir ārstēšanās risinājums. Piemēram, antidepresantu reklāma, kas pieejama sabiedrībai Kanādā, parasti ataino noskumušu cilvēku. Un viena tablete pēkšņi atrisina problēmas. Bet, pirmkārt, cilvēkam ir normāli būt dažkārt noskumušam. Otrkārt, tablete palīdz īslaicīgi, bet problēmu neatrisina.

Tādēļ apmācība, kā cilvēkam izvērtēt reklāmu, jāsāk jau bērnudārzā, skolā. Un mēs to arī darām.

Vai zāļu izvēlē atliek uzticēties ārstam?

B.Minca. Jā un nē. Ārstiem ir vairāk zināšanu, viņiem ir medicīniskā izglītība. Bet pētījumi liecina, ka 75- 80% gadījumu ārsti savu izvēli par medikamentu nozīmēšanu arī balsta uz informāciju no zāļu reklāmas materiāliem.

Kā man pārliecināties, ka ārsts izrakstījis iedarbīgākās, nevis dārgākās zāles?

B.Minca. Jautājiet ārstam vai aptiekāram, vai izrakstītās zāles ir vienīgās, kas satur vajadzīgo aktīvo vielu. Varbūt ir citas - lētākas. Kad farmācijas kompānija radījusi jaunu medikamentu, patents uz to ilgst 20 gadu. Pēc tam jebkurš ražotājs var izveidot zāles ar tādu pašu aktīvo vielu, un tās sāk ražot daudzi. Tāpēc tirgū ir ļoti daudz zāļu ar dažādiem nosaukumiem, bet ar vienu un to pašu aktīvo vielu. Vienas lētāks, citas - ne. Jaunās paaudzes zāles parasti ir dārgas. Taču ne vienmēr labākas. Tāpēc nevajag steigties tās lietot. Tikai pirmajos trīs gados tām parādās visas blakusparādības. Blaknes uzreiz nav iespējams apzināties, jo bieži zāles tiek testētas mazās grupās.

Esmu dzirdējusi, ka pasaulē ir tikai 300 medikamentu, kas ārstē. Pārējie ir zāles dzīvesstilam.

T.L.Alvesa. Pasaules Veselības organizācija ir apstiprinājusi 370 būtiskākos medikamentus, kas ārstē 90% slimību. Ir daudz zāļu, kuru efektivitāte nav pilnībā pierādīta, tādēļ tie šajā sarakstā netiek iekļauti. Savukārt ir arī tādas, kas ir ļoti efektīvas, bet kuras var atļauties tikai valstis ar augstu labklājību.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?